Οι ξένες γλώσσες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας. Διευρύνουν τους πνευματικούς μας ορίζοντες, μας φέρνουν σε επαφή με άλλες κουλτούρες και πολιτισμούς, διευκολύνουν τις σπουδές και την αλληλεπίδρασή μας με άτομα από άλλες χώρες καθώς και την επαγγελματική μας καριέρα.
Για να δούμε όμως, ποια στοιχεία πρέπει να λάβουμε υπόψη στην εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας;
Ηλικία έναρξης της ξένης γλώσσας
Η ηλικία που θα ξεκινήσει ένα παιδί την ξένη γλώσσα είναι καθοριστική. Ιδανικά θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τουλάχιστον την Α’ και Β’ Δημοτικού ώστε να μπορέσει αφενός να διαχωρίσει στο μυαλό του τις δυο γλώσσες, αφετέρου για να είναι σε θέση να απομνημονεύει και να εμπεδώνει την ξένη γλώσσα. Επίσης οι τάξεις Α’ και Β’ Δημοτικού είναι καθοριστικής σημασίας διότι σ’ αυτές έχουν αποκαλυφθεί τυχόν μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες στην πλειοψηφία των περιπτώσεων θα δημιουργήσουν πρόβλημα και στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Γνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες του κάθε μαθητή, θα βοηθήσουμε τον ίδιο να απολαύσει το υπέροχο αυτό ταξίδι.
Φροντιστήριο ή ιδιαίτερο μάθημα;
Συνήθως οι γονείς επιλέγουν το φροντιστήριο για τα παιδιά τους γιατί θεωρείται πιο οικονομική λύση σε σχέση με το ιδιαίτερο μάθημα. Ένας επιπλέον λόγος είναι πως το παιδί θέλει να είναι με τους φίλους του σε τάξη. Η αλληλεπίδραση του παιδιού με τους συμμαθητές του, θα το βοηθήσει να παρακινείται θετικά ή να εμπνέει άλλα παιδιά να βελτιώσουν την απόδοσή τους. Επίσης στην τάξη γίνονται ομαδικές εργασίες, προφορικές και γραπτές οι οποίες συνεισφέρουν στην εξάσκηση της γλώσσας.
Στο ιδιαίτερο μάθημα απ’ την άλλη, ο μαθητής δουλεύει με τον καθηγητή στον οικείο χώρο του ή διαδικτυακά και εξοικονομείται χρόνος που θα διέθεταν οι γονείς για τις μετακινήσεις του παιδιού, από και προς το φροντιστήριο. Οι ώρες και ημέρες του μαθήματος κανονίζονται από κοινού με τον καθηγητή και σύμφωνα με το πως εξυπηρετεί το παιδί ή την οικογένεια.
Το μάθημα γίνεται με βάση τις ανάγκες και τον ρυθμό που μαθαίνει το παιδί και δεν υποχρεώνεται ο καθηγητής να καλύψει μια ύλη σε συγκεκριμένο χρόνο που του έχει υποδειχθεί. Αυτό κάποιες φορές σημαίνει πως μπορεί να καθυστερεί η ολοκλήρωση των τάξεων, σε περίπτωση που ο μαθητής δυσκολεύεται να εμπεδώσει την ύλη και χρειάζεται πολλές ασκήσεις ή επαναλήψεις. Μπορεί όμως να συμβεί και το ακριβώς αντίθετο. Να παραλείπονται τάξεις και το παιδί να ολοκληρώνει πολύ πιο γρήγορα την ύλη που θα το οδηγήσει στην απόκτηση του πιστοποιητικού της αρεσκείας του.
Εξίσου σημαντική είναι και η στενή σχέση που μπορεί να δημιουργηθεί μεταξύ μαθητή και καθηγητή, η οποία μπορεί να επηρεάσει εποικοδομητικά την ανάπτυξη του παιδιού και να γίνει ο καθηγητής ένας άνθρωπος που μπορεί να εμπιστευθεί και να ανοιχτεί ο μαθητής.
Πόσες ώρες μαθήματος χρειάζονται την εβδομάδα;
Οι ώρες που διαθέτουν τα παιδιά την εβδομάδα για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας, εξαρτώνται από το είδος του μαθήματος που έχουν επιλέξει να κάνουν καθώς και τις δυσκολίες, που μπορεί να αντιμετωπίζουν, ώστε να χρειάζονται ενισχυτικά μαθήματα.
Στα φροντιστήρια συνήθως και αναλόγως το επίπεδο, κάνουν 3-6 ώρες μάθημα την εβδομάδα, ενώ στο ιδιαίτερο από 2-4 ώρες την εβδομάδα, σύμφωνα με την συνεννόηση που έχει γίνει.
Κατά τη γνώμη μου τα παιδιά περνούν πολλές ώρες στις τάξεις και φτάνουν στα εξωσχολικά μαθήματα ήδη πολύ κουρασμένα, με αποτέλεσμα να μην αποδίδουν όπως θα ήθελαν. Λίγες και ουσιαστικές ώρες μαθήματος είναι το ιδανικό.
Πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και τι πρέπει να γνωρίζουμε γι' αυτά
Είναι πολύ σύνηθες να μην ενημερώνονται οι γονείς για το πιστοποιητικό που προετοιμάζεται το παιδί τους, παρά μόνο λίγο πριν φτάσει στις εξετάσεις. Οι καθηγητές οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα τους γονείς για το ποια πιστοποιητικά είναι αναγνωρισμένα στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό σήμερα, το βαθμό δυσκολίας του κάθε πιστοποιητικού, το κόστος αλλά και την διάρκεια ισχύος του καθενός.
Σήμερα, οι φορείς που προσφέρουν πιστοποιητικά γλωσσομάθειας έχουν ξεπεράσει τους 30. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια οι μαθητές προετοιμάζονται κυρίως για πολύ εύκολα πιστοποιητικά και σε πολύ μικρή ηλικία. Αυτή η συνθήκη όμως βαραίνει τους μαθητές, οι οποίοι εκπαιδεύονται να έχουν κέρδος χωρίς κόπο και καταλήγουν με πιστοποιητικά που δεν αντιπροσωπεύουν το πραγματικό επίπεδό τους. Επιπλέον, αν και τα σημερινά παιδιά έχουν καθημερινή τριβή με την ξένη γλώσσα λόγω διαδικτύου, περνούν πολλά χρόνια στα θρανία για να αποκτήσουν το πολυπόθητο πιστοποιητικό, το οποίο δεν ξέρουν αν θα ισχύει όταν χρειαστεί να αποδείξουν τις γνώσεις τους ή να επιλέξουν σπουδές στο εξωτερικό και πιθανόν να έχουν χάσει ουσιαστική επαφή με την γλώσσα.
Επιλογή ξένης γλώσσας
Οι γλώσσες που μάθαιναν τα παιδιά μέχρι πολύ πρόσφατα, ήταν κυρίως η Αγγλική, η Γαλλική και η Γερμανική. Στη σύγχρονη εποχή όμως, έχει δημιουργηθεί η ανάγκη για την εκμάθηση ξένων γλωσσών πέρα από τις καθιερωμένες. Αυτό συμβαίνει γιατί όλοι πλέον ερχόμαστε με επαφή με ανθρώπους από όλο τον κόσμο, όχι μόνο μέσω διαδικτύου αλλά και στην καθημερινότητά μας, καθώς επίσης ταξιδεύουμε σε κάθε γωνιά της γης.
Βλέπουμε τα ίδια τα παιδιά δηλαδή να ενδιαφέρονται πλέον για γλώσσες όπως τα Νορβηγικά, τα Σουηδικά, τα Ιαπωνικά, τα Κορεάτικα, τα Ρώσικα, τα Κινέζικα κλπ.
Άρα, εφόσον τα Αγγλικά είναι μια γλώσσα που ούτως ή άλλως θα μάθουν τα παιδιά λόγω της καθημερινής τριβής τους στο σχολείο και στο διαδίκτυο, μήπως να αρχίσουμε να επενδύουμε και σε πιο εναλλακτικές γλώσσες που θα ανοίξουν νέους ορίζοντες και ευκαιρίες στις νέες γενιές;