Το παιχνίδι πάντα λειτουργούσε ευεργετικά στη ζωή του παιδιού. Είναι ένας ευχάριστος τρόπος, με τον οποίο τα παιδιά μπορούν να διασκεδάσουν, να μάθουν, να αλληλεπιδράσουν με άλλους και να εξωτερικεύσουν αυτά που νιώθουν.
Γι' αυτό και ο αυτισμός "αγαπά" το παιχνίδι. Είναι ένα μέσο πολύ σημαντικό ως προς την ενίσχυση δεξιοτήτων. Παράλληλα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης με συνομήλικους και ενήλικους. Επίσης ενισχύει την συναισθηματική και αναπτυξιακή εξέλιξη του παιδιού.
Εξίσου, σημαντικό είναι και το παιχνίδι μέσα στο οικογενειακό πλαίσιο. Μέσα από αυτό αναπτύσσονται και ενισχύονται οι ενδοοικογενειακές σχέσεις, η αλληλεπίδραση ανάμεσα στους γονείς με το παιδί ή του παιδιού με τα αδέρφια του.
Παρακάτω, θα δούμε τρεις δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να γίνουν στο σπίτι με τους γονείς και τα παιδιά και στόχο έχουν την διασκέδαση όλων.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1: " Κυνηγώντας" πομ - πομ
Υλικά:
- 1 συσκευασία με πομ πομ διαφόρων μεγεθών και χρωμάτων
- μανταλάκια (ένα σε κάθε παίκτη)
- κουτί ή μπολάκι (ο κάθε παίκτης)
Περιγραφή δραστηριότητας:
Απλώνουμε σε μία επιφάνεια όλα τα πομ πομ. Καθόμαστε ο ένας απέναντι από τον άλλον. Παίρνουμε στο χέρι μας, το μανταλάκι του ο καθένας και ξεκινάμε να μαζεύουμε τα πομ πομ ένα ένα. Χωρίς να χρησιμοποιήσουμε τα χέρια μας, αλλά μόνο τα μανταλάκια. Για περισσότερη διασκέδαση θα μπορούσαμε να βάλουμε χρονικό όριο και να δούμε στο τέλος, ποιος έχει μαζέψει τα περισσότερα. Ωραία, παραλλαγή αυτού, είναι αντί για το κουτί που θα συγκεντρώνει ο καθένας τα πομ πομ που μαζεύει, να πάρουμε ένα κουτί παπουτσιών. Στο οποίο, θα ανοίξουμε τρύπες στο πάνω μέρος, ανάλογες με τα μεγέθη που έχουν τα πομ πομ (μικρό, μεσαίο, μεγάλο) ή αντίστοιχα, αντί για τον διαχωρισμό μεγέθους να χρησιμοποιήσουμε το διαχωρισμό βάσει χρώματος. Σε αυτή την περίπτωση, χρωματίζουμε το περίγραμμα των τρυπών με τα αντίστοιχα χρώματα που έχουν τα πομ πομ. Επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία ως προς το τρόπο παιξίματος. Απλά αυτή τη φορά, τοποθετούμε το κάθε πομ πομ που πιάνουμε με το μανταλάκι, στη σωστή τρύπα, βάσει μεγέθους ή χρώματος. Αφού, το παιδί έχει κατακτήσει την ταξινόμηση του μεγέθους ή αντίστοιχα του χρώματος, μπορούμε να ανεβάσουμε το επίπεδο της δραστηριότητας. Θέτοντας μαζί και τους δύο τρόπους ταξινόμησης. Δηλαδή, ανοίγουμε τρύπες και βάσει του μεγέθους και βάσει των χρωμάτων. Δεν το κάνουμε αυτό εξαρχής, γιατί οι τόσες πολλές επιλογές θα μπερδέψουν το παιδί.
Στόχος δραστηριότητας:
Ενδυνάμωση της λεπτής κινητικότητας, οπτικό - κινητικό συντονισμό, αύξηση της συγκέντρωσης και παρατηρητικότητας, ταύτιση χρωμάτων και κατανόηση της έννοιας των μεγεθών.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 2: Μονοπάτι
Υλικά:
- Χαρτοταινία ή χρωματιστή ταινία ή κιμωλίες.
Περιγραφή δραστηριότητας:
Παίρνουμε την χαρτοταινία (μπορούμε να την βάψουμε με μαρκαδόρους) ή κάποια άλλη ταινία με χρώμα ιδανικά, που μπορούμε να προμηθευτούμε από το εμπόριο. Σε ένα άνετο χώρο μέσα στο σπίτι, σχηματίζουμε με αυτήν, διαδρομές στο πάτωμα. Οι διαδρομές που θα σχηματίσουμε δεν χρειάζεται να είναι μεγάλες, αλλά καλό θα ήταν να έχουν διάφορες μορφές. Μπορείτε να σχηματίσετε μία ευθεία γραμμή, μία κυματιστή, μία ζινγκ -ζανγκ, μια κυκλική, μία η οποία θα αποφεύγει ένα εμπόδιο κ.α.. Ακόμα και αν υπάρχουν σκαλιά στο σπίτι, μπορείτε να εντάξετε και εκεί μία διαδρομή.
Βάζουμε το παιδί, να περπατήσει πάνω στο "μονοπάτι" που έχουμε φτιάξει, ακολουθώντας την διαδρομή και προσπαθώντας να πατήσει, όσο γίνεται περισσότερο, ακριβώς πάνω στην ταινία. Στην πρώτη επαφή του παιδιού με το παιχνίδι ή αν το παιδί είναι κινητικά σε ένα πιο πρώιμο στάδιο, είμαστε ελαστικοί με αυτό και προσπαθούμε σιγά σιγά να το κατακτήσουμε.
Σαν παραλλαγή του παιχνιδιού, μπορούμε να εντάξουμε τα μικρά μπαλάκια ή κάποια σφηνοτουβλάκια που μπορεί να έχει το παιδί. Φροντίζουμε τα μονοπάτια που έχουμε σχηματίσει, να έχει το καθένα και ένα διαφορετικό χρώμα. Βάζουμε ένα κουτί με μπαλάκια διαφόρων χρωμάτων ή σφηνοτουβλάκια, στην αρχή του κάθε "μονοπατιού" και ένα άδειο κουτί στο τέλος του. Το παιδί, παίρνει ένα αντικείμενο και ανάλογα με το χρώμα που έπιασε ακολουθεί το αντίστοιχο "μονοπάτι". Αφήνει το αντικείμενο στο άδειο κουτί και επιστρέφει πάλι από το "μονοπάτι" γρήγορα, επαναλαμβάνοντας την διαδικασία. Παράλληλα, παίζετε και εσείς με το παιδί ή αν δεν υπάρχει τόσο μεγάλη πληθώρα αντικειμένων, παίζετε ο ένας μετά τον άλλον, σε σειρά.
Στόχος δραστηριότητας:
Ενίσχυση της αδρής κινητικότητας, αίσθηση του χώρου, ισορροπία σώματος, ακρίβεια κινήσεων.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3: Το θυμάσαι;
Υλικά:
- Διπλότυπες εικόνες (που έχουμε εκτυπώσει και ιδανικά πλαστικοποιήσει)
- Αυτοκόλλητο Βέλκρο με το μέτρο
- Μαντήλι (προαιρετικά)
Περιγραφή δραστηριότητας:
Εκτυπώνουμε διπλότυπα απλές εικόνες ή απλά γεωμετρικά σχήματα, τα οποία κόβουμε. Αν υπάρχει δυνατότητα να τα πλαστικοποιήσουμε, θα ήταν καλό, για να αποφευχθούν οι φθορές. Αν κάνουμε αυτή τη διαδικασία, κολλάμε στο πίσω μέρος ένα μικρό κομμάτι βέλκρο. Έπειτα, κόβουμε δύο λωρίδες από το βέλκρο και τις κολλάμε παράλληλα σε ένα άδειο πλαστικοποιημένο χαρτί ή σε μία επιφάνεια. Στην πάνω λωρίδα από βέλκρο, κολλάμε 3 από τις κάρτες με τις εικόνες που έχουμε φτιάξει και δίνουμε στο παιδί τα αντίστοιχα ζευγάρια αυτών.
Ζητάμε από το παιδί, να παρατηρήσει καλά τη σειρά που είναι τοποθετημένες οι εικόνες / σχήματα. Του δίνουμε λίγο χρόνο, ώστε να συγκεντρωθεί σε αυτό. Τότε παίρνουμε το μαντήλι ή οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο και κρύβουμε τις κάρτες. Είναι η σειρά του παιδιού, να τοποθετήσει τις κάρτες που του έχουμε δώσει με τα αντίστοιχα ζευγάρια των πάνω καρτών, στη δεύτερη λωρίδα από βέλκρο. Πρέπει να θυμηθεί την σειρά με την οποία ήταν τοποθετημένες και να την επαναλάβει. Αφού τις τοποθετήσει, σηκώνουμε το μαντήλι ή το αντικείμενο που έχουμε βάλει, για να καλύψουμε τις κάρτες και αποκαλύπτουμε στο παιδί, αν η σειρά που έχει τοποθετήσει αυτό τις κάρτες του, είναι ίδια με αυτή που του είχαμε δείξει.
Σημαντικός κανόνας αυτού του παιχνιδιού, είναι το παιχνίδι να ξεκινάει με πολύ λίγες κάρτες π.χ. 3 - 5 κάρτες για αρχή. Ο αριθμός των καρτών πρέπει να αυξάνεται σταδιακά. Και μόνο, όταν το παιδί έχει κατακτήσει τον προηγούμενο αριθμό καρτών, που του έχουμε θέσει να διαχειριστεί και θυμηθεί.
Και σε αυτή την δραστηριότητα έχουμε παραλλαγή. Σε παιδιά που έχουν κατακτήσει το κομμάτι της ομιλίας, αντί για κάρτες με εικόνες, μπορούν να υπάρχουν κάτω από το μαντήλι, αντικείμενα τα οποία τα παιδιά γνωρίζουν. Ζητούμενο αυτή τη φορά, είναι να μας πουν την σειρά, με την οποία είναι τοποθετημένα τα αντικείμενα.
Στόχος δραστηριότητας:
Ενίσχυση της μνήμης, της συγκέντρωσης και της παρατηρητικότητας, οπτική αντίληψη, ταύτιση αντικειμένων.
Ελπίζω να περάσετε όμορφα και να διασκεδάσετε!!!