Είναι σημαντικό να διαχωρίσουμε τις λέξεις "αξιολόγηση" και "διάγνωση" ως προς το περιεχόμενό τους, για να κατανοήσουμε ακόμη καλύτερα την χρησιμότητα και την σημασία του παιδικού ιχνογραφήματος.
Αξιολόγηση
Αξιολόγηση είναι η διαδικασία παρατήρησης κι εκτίμησης μιας κατάστασης. Όπως έχει ήδη αναφερθεί και σε προηγούμενο άρθρο, το παιδικό ιχνογράφημα είναι μια προβολική δοκιμασία, που χρησιμοποιείται ως εργαλείο αξιολόγησης, όχι μόνο δυσκολιών, αλλά και θετικών χαρακτηριστικών του παιδιού. Μας επιτρέπει να αποκτήσουμε αυθεντικές και πολύτιμες πληροφορίες για τον συνειδητό και ασυνείδητο κόσμο του παιδιού, καθώς μέσω της ζωγραφικής "ενεργοποιείται" ο αυθορμητισμός, απελευθερώνεται η φαντασία κι η δημιουργικότητά του.
Διάγνωση
Διάγνωση, όμως, είναι η διαδικασία προσδιορισμού της πάθησης ή του συνδρόμου από το οποίο πάσχει ένα άτομο. Την διάγνωση, είτε σε επίπεδο βιολογικών δυσλειτουργιών ή μαθησιακών δυσκολιών, είτε σε επίπεδο ψυχοπαθολογικό, την πραγματοποιούν εξειδικευμένοι ιατροί. Συνεπώς, να αναφέρουμε ότι οι απαντήσεις που θα δοθούν στον γονέα μετά ή και κατά την διαδικασία της αξιολόγησης της παιδικής ζωγραφιάς δεν έχουν χαρακτήρα διάγνωσης. Το παιδί αξιολογείται σε επίπεδο αναπτυξιακό, γνωστικό και ψυχολογικό, δίνεται μια ανατροφοδότηση στον γονέα και μπορούν, επιπλέον, να δοθούν και κατευθυντήριες για το πως είναι καλό να κινηθεί και που θα ήταν καλύτερο να απευθυνθεί, σε περίπτωση που φανεί ότι είναι απαραίτητο.