Το παιδί μας έχει διαγνωστεί με ΔΕΠΥ και θέλουμε να περάσουμε χρόνο μαζί του; Είναι πολύ σημαντικό να δομήσουμε δραστηριότητες προσαρμοσμένες στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.

Τι είναι η ΔΕΠ-Υ;

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα έχει ως βασικά χαρακτηριστικά την παρορμητικότητα, την έλλειψη συγκέντρωσης κι οργάνωσης. Πρόκειται για μία από τις πιο συχνές νευροβιολογικές διαταραχές που συναντάμε στην παιδική ηλικία. Βέβαια, πολλές φορές, αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά μπορούμε να τα εντοπίσουμε και σε παιδιά με έλλειψη κινήτρων εμπλοκής, μη σχολική ετοιμότητα, οικογενειακής φύσεως ζητήματα.

Όπως προαναφέραμε τα βασικά χαρακτηριστικά της ΔΕΠΥ είναι εκείνα τα οποία, μερικές φορές, δυσκολεύουν τους γονείς να αποφασίσουν με ποιον τρόπο θα περάσουν πιο εποικοδομητικά το χρόνο τους με τα παιδιά τους είτε στο σπίτι είτε έξω.

Χτίζοντας το δικό μας σενάριο : Πώς και Γιατί;

Λόγω της εύκολης διάσπασης προσοχής ή της παραίτησης είναι πολύ σημαντικό οι δραστηριότητες, που θα αποφασίσουμε να ακολουθήσουμε, να χαρακτηρίζονται από παιγνιώδη διάθεση και να είναι ντυμένες με ένα σενάριο στο οποίο συμμετέχουμε κι εμείς με κάποιο ρόλο (π.χ. μυστικός πράκτορας, νεραϊδονονά, σύμμαχος). Το σενάριο που θα χτίσουμε (θα βρείτε ένα ολοκληρωμένο παράδειγμα/σενάριο στο επόμενο άρθρο) χρειάζεται να περιλαμβάνει αγαπημένους ήρωες ή θεματολογία (π.χ. το διάστημα, το paw patrol, τους δεινόσαυρους) προκειμένου να εξασφαλίσουμε την πρόθυμη συμμετοχή του και βέβαια το ενδιαφέρον του.

Με αυτά τα σενάρια μπορούμε πολύ εύκολα να το εμπλέξουμε και στη ρουτίνα του σπιτιού, αρκεί να εξοικειωθούμε λίγο με τη "φιλοσοφία" τους. Πχ. τα βρώμικα ρούχα του που στολίζουν το χαλί του δωματίου του, μπορούμε να βαφτίσουμε "μαύρα πετράδια" που ξέφυγαν από το αρχηγείο του Κυρίου Καλαθάκη και να το οδηγήσουμε με ρυθμικό παράγγελμα να τα πετά καθημερινά στο καλάθι των απλύτων, μέχρι να γίνει συνήθεια.

Είναι χρήσιμο να δίνονται σαφείς οδηγίες και οι δραστηριότητες να αποτελούνται από στάδια ή διαδρομές ξεκινώντας από τα πιο επιτεύξιμα προκειμένου να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση του παιδιού καθώς και η εμπλοκή του. Ας μην ξεχνάμε τη σημασία της συχνής, θετικής ανατροφοδότησης.

Είναι σύνηθες να δυσκολεύονται στην εκκίνηση μιας δραστηριότητας, επομένως χρειάζεται σίγουρα η αρωγή του γονέα. Επιπλέον, τα παιδιά προτιμούν να ακολουθούν δραστηριότητες στις οποίες χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους και έχουν βιωματικό χαρακτήρα. Αποφεύγουμε, να τα βομβαρδίζουμε με λεπτομέρειες προκειμένου να μη χαθούν στο μέσο του παιχνιδιού.

Κινούμαστε σε σύντομες "διαδρομές", όπως προείπαμε, και για όση ώρα εξηγούμε τη δραστηριότητα, φροντίζουμε να διατηρούμε βλεμματική επαφή. Χρησιμοποιούμε απλούς όρους και το προσφωνούμε, όταν ζητάμε την προσοχή του. Μπορούμε να βρούμε μια αστεία προσφώνηση ανάλογα με το θέμα : λ.χ. κύριε Καπετάνιε, Δρ Γελαστέ, Πριγκίπισσα, Πράκτορα Χ.

💡
Είναι χρήσιμο να μιλάμε με αργό ρυθμό κάνοντας παύσεις και να το επανασυντονίζουμε όταν ξεχνιέται, υπενθυμίζοντας το στόχο του ή τις οδηγίες με σταθερό τόνο. Παραμένουμε ήρεμοι προκειμένου να το βοηθήσουμε να μειώσει την ένταση του άγχους, να ρυθμίσει την παρορμητικότητα/ ανυπομονησία του, καθώς και να περιοριστεί το αίσθημα της απογοήτευσης, της αποτυχίας ή της ματαίωσης.

Τα συστατικά μια επιτυχημένης δραστηριότητας είναι:

  • Ενδιαφέρον θέμα
  • Σαφείς οδηγίες
  • Μικρές φάσεις
  • Κλιμακούμενη δυσκολία
  • Θετική ανατροφοδότηση
  • Βλεμματική επαφή
  • Ονομαστική προσφώνηση
  • Βιωματικές δραστηριότητες
  • Συχνή υπενθύμιση οδηγιών

    και όλα... με παιγνιώδη τρόπο

Έχοντας κατά νου αυτά τα χαρακτηριστικά μπορείτε και εσείς λοιπόν να φτιάξετε τις δικές σας δραστηριότητες, τις οποίες θα απολαύσετε με τα παιδιά σας ανάλογα πάντα με την ηλικιακή του ομάδα, τις ιδιαίτερες κλίσεις και τάσεις τους, χρησιμοποιώντας τη φαντασία και υλικά διαθέσιμα στο σπίτι ή στην αυλή σας.

Καλή επιτυχία!

ΔΕΠΥ: Ένα σενάριο παιχνιδιού για να περάσετε υπέροχα!
Δραστηριότητες στο σπίτι με τους γονείς!

Πηγές

  1. Πρακτικός οδηγός για γονείς και εκπαιδευτικούς (2019), Φώτης Παπαναστασίου, Πεδίο
  2. Με μουσική, με κίνηση, παιχνίδια μουσικοκινητικής αγωγής,(2009) Παπανικολάου Χαρίκλεια βιβλία, Τόπος
  3. Παιχνίδια ψυχοκοινωνικής αγωγής για μικρά και μεγάλα παιδιά(2009), Krowatschek Dieter, Πατάκης
  4. Το μεγάλο βιβλίο των παιχνιδιών, Άγκυρα
  5. Θεραπευτική Ρυθμική, (2011) , Kessler-Κακουλίδη, Faggoto

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο