Δωμάτιο μοντεσσόρι
Γνωρίσαμε την Μαρία Μοντεσσόρι και είδαμε μια περίληψη της βιογραφίας της. Ανακαλύψαμε την Μέθοδο Μοντεσσόρι και πήραμε μια γεύση για το τι σημαίνει να την ακολουθεί κανείς. Στην συνέχεια είδαμε ποια παιχνίδια είναι αυτά που ακολουθούν τις αρχές αυτής της μεθόδου. Εδώ θα πάμε ένα βήμα παρακάτω: Το παιδικό δωμάτιο!
Όλοι μας ή έστω οι περισσότεροι μεγαλώσαμε σε κλασικά δωμάτια με ψηλά κρεβάτια, ψηλές βιβλιοθήκες και γραφεία με καρέκλες, που στις πρώτες τάξεις του δημοτικού τα πόδια μας δεν ακουμπούσαν καν στο έδαφος. Όσο για τις ντουλάπες... μια απ΄τα ίδια! Ψηλές, γεμάτες με ρούχα και όχι μόνο, τα οποία ήταν δύσκολο να διαχειριστούμε, διότι δεν είχαμε όυτε τη δύναμη ούτε και τον όγκο. Στην προσπάθεια μας να φτάσουμε το αγαπημένο μας βιβλίο ή την αγαπημένη μας μπλούζα μπορεί να σκαρφαλώναμε παράτολμα σε κάποιο σκαμπό ή σε ό,τι άλλο θα μπορούσε να αποτελέσει "πάτημα", για να φτάσουμε το στόχο μας, βάζοντας πολλές φορές σε κίνδυνο τη σωματική μας ακεραιότητα.
Προοδευτικά αυτό το καθεστώς αλλάζει και βλέπουμε ότι όλο και περισσότερες οικογένειες επιλέγουν να μεγαλώσουν τα παιδιά τους σε μοντεσσοριανά περιβάλλοντα. Το πιο βασικό βήμα σε αυτό είναι η διαμόρφωση του παιδικού δωματίου!
Το κρεβάτι
Έχει γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση γύρω από το κρεβάτι μοντεσσόρι. Είναι στην ουσία ένα στρώμα στο πάτωμα! Συχνά περικλείεται σε ξύλινα τελάρα τα οποία μοιάζουν με σπιτάκια. Δεν είναι βέβαια λίγοι και και αυτοί που προτιμούν να στρώσουν κάποιο χαλί ή παζλ δαπέδου πάνω στο οποίο τοποθετούν το στρώμα του παιδιού. Τα κρεβάτια αυτά κατα βάση ακουμπούν στον τοίχο δίνοντας την δυνατότητα στο παιδί να διακοσμήσει την μεριά εκείνη, όπως επιθυμεί, ώστε να νιώθει οικεία. Τέλος για τις κρύες νύχτες συνηθίζεται να τοποθετείται κάποιου είδους μπάντα ή δύο - τρία κομμάτια παζλ δαπέδου, ώστε να μην περνά το κρύο στο κρεβάτι και να δημιουργείται η αίσθηση της φωλιάς.
Η βιβλιοθήκη και το γραφείο
Είναι πολύ δύσκολο να μπούμε στη θέση του άλλου πόσο μάλλον όταν αυτός ο άλλος είναι ένα παιδί. Δεν είναι απλό να καταφέρουμε να δούμε με τα μάτια του και να ακούσουμε με τα αυτιά του. Κι όμως ... μπορούμε να προσπαθήσουμε. Ας κατεβούμε στο ύψος τους και ας περιεργαστούμε τον χώρο. Πως φαίνονται όλα από τόσο χαμηλά; Μάλλον μοιάζουν γιγάντια! Υπάρχουν γι' αυτό το λόγο λύσεις που βελτιώνουν την αίσθηση του παιδιού στο δωμάτιο του. Γραφεία και καρέκλες στου ύψος του ή τραπεζάκια τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν και ως γραφεία για τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Για την τοποθέτηση των βιβλίων προτείνονται βιβλιοθήκες χαμηλού ύψους - ανοιχτές κατά προτίμηση - ώστε να μπορούν τα παιδιά με ευκολία να διαλέξουν και να τακτοποιήσουν τα βιβλία που αγαπούν.
Η ντουλάπα
Οι γονείς επιλέγουν τι θα φορέσουν τα παιδιά τους και συχνά η επιλογή τους είναι αδιαπραγμάτευτη. Μεγαλώνοντας όμως τα παιδιά αποκτούν άποψη και διαμορφώνουν σιγά σιγά αισθητική, προσπαθώντας να χτίσουν μια εικόνα του εαυτού τους. Θέλουν να φορέσουν ό,τι πιστεύουν τα ίδια πως θα τους ταιριάζει και γι΄αυτό είναι σημαντικό να μπορούν να το επιλέξουν. Μπορούμε να κατεβάσουμε την μπάρα της ντουλάπας στο ύψος του παιδιού, ώστε να διαλέγει άνετα και να του παραχωρήσουμε είτε χαμηλά συρτάρια είτε χαμηλά ράφια. Επιπλέον μπορούμε να αγοράσουμε ντουλάπες που ακολουθούν το μοντεσσοριανό σύστημα. Καλό είναι το παιδί να έχει όλες τις δυνατές επιλογές μπροστά του και να μην υπάρχει σε αυτές κάποια "απαγορευτική" επιλογή. Συνεπώς αν δεν θέλουμε να επιλέξει κάποιο ρούχο δεν το αφήνουμε στο οπτικό του πεδίο.
Τα παιχνίδια
Γνωρίζουμε ότι ένα από τα βασικότερα σημεία της μεθόδου μοντεσσόρι είναι η τάξη. Τα παιδιά χρειάζονται εκτός από καθαρά περιβάλλοντα, "ξεκάθαρα" περιβάλλοντα. Αυτό σημαίνει όχι άπειρα παιχνίδια στοιβαγμένα παντού. Διαλέγουμε μαζί με το παιδί τα 10 πιο αγαπημένα του και κρύβουμε τα υπόλοιπα. Τα τακτοποιούμε μαζί του σε κάποιο κουτί ή καλάθι ή συρτάρι ή ακόμη διαμορφώνουμε μια ειδική γωνία παιχνιδιού με μαξιλάρια, ώστε να οριοθετήσουμε το χώρο. Μπορούμε να ανενανεώνουμε τα παιχνίδια του ανά διαστήματα, για να διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον του γι΄ αυτά.
Η Διακόσμηση
Είναι πολύ σημαντικό να εμπλουτίσουμε την διακόσμηση στο δωμάτιο με επιλογές συμβατές με την μέθοδο. Ρολόγια τοίχου, ώστε να μπορεί σιγά σιγά το παιδί να αντιληφθεί την έννοια του χρόνου ή ημερολόγια όπου διαγράφοντας ημέρες σταδιακά καταλαβαίνει την αλλαγή. Επιπλέον μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αναστημόμετρα, για να μπορούν τα μικρά να αντιληφθούν ότι η σωματική τους διάπλαση μεταβάλλεται ψηλώνουν ή αποκτούν όγκο και κάθε φορά σημειώνουν την πρόοδό τους. Θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει και πρόγραμμα ημερήσιο με εικόνες που θα μπορεί το παιδί να κατανοήσει πότε είναι η ώρα για φαγητό ή η ώρα για μπάνιο.
Γενικά όταν αποφασίζουμε να ακολουθήσουμε την μέθοδο καλό είναι να την εντάσσουμε σε όσα περισσότερα σημεία της καθημερινότητας μας είναι εφικτό, αν όχι σε όλα, διότι με αυτό τον τρόπο το παιδί λαμβάνει ξεκάθαρα τα μηνύματα του τρόπου διαπαιδαγώγησης και αναπτύσσεται υγιέστερα στον συμπεριφορικό και κοινωνικό τομέα.