Δυσγραφία είναι η δυσκολία στη μετατροπή των ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων σε κινητική συμπεριφορά. Προσδιορίζεται ως η δυσκολία του ατόμου να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι και μια γενική ασυνέπεια αναγνωστικού επιπέδου και γραφής. Πρόκειται για επίκτητη βλάβη του ΚΝΣ (Κεντρικό Νευρικό Σύστημα) και πρωτοεμφανίζεται όταν το παιδί ξεκινά να γράφει, δηλαδή γύρω στα 4-6 έτη (Νηπιαγωγείο-Α' Δημοτικού). Συνήθως, συνυπάρχει με άλλες Μαθησιακές Δυσκολίες.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Υπάρχει σημαντική διαφορά ανάμεσα στη Δυσγραφία, τη Δυσκολία στην παραγωγή γραπτού λόγου και την Κακογραφία. Η Δυσγραφία ανήκει στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) και αναφέρεται στην απόδοση των συμβόλων.

Αφού αναφερθήκαμε σε κάποια βασικά σημεία του θεωρητικού πλαισίου, στη συνέχεια, θα βρείτε δύο (2) δραστηριότητες για τη βελτίωση της δυσγραφίας που μπορούν να γίνουν στο σπίτι με απλά υλικά, χωρίς την παρουσία εκπαιδευτικού ή θεραπευτή. Οι δραστηριότητες απευθύνονται σε μαθητές κάθε ηλικίας που δυσκολεύονται στη γραπτή αναπαράσταση γραμμάτων και αριθμών.

1η Δραστηριότητα: "Προγραφικές ασκήσεις"

Στόχος: Εξοικείωση του παιδιού με τη φορά των γραμμάτων και τις γραμμές του τετραδίου.

Χρόνος: 15'/ 3-4 φορές τη βδομάδα

Διαδικασία: Το παιδί τοποθετείται σε γραφείο, με σωστή στάση του σώματος (όρθια πλάτη, αποφυγή καμπουριάσματος). Με την ειδική εργονομική λαβή δακτύλων μαθαίνει να κρατά σωστά το μολύβι και με φύλλα εργασίας από το διαδίκτυο ή από βιβλία προγραφικών ασκήσεων εξασκείται στην ορθή γραφή των γραμμάτων και των αριθμών. Στη δραστηριότητα αυτή επιμένουμε στην ορθή φορά των συμβόλων, στο κατάλληλο μέγεθος (αποφεύγουμε τα τεράστια γράμματα ή τα πολύ μικρά) αλλά και στη γραφή μέσα στις γραμμές και τα περιθώρια του τετραδίου/ φυλλαδίου. Προτρέπουμε το παιδί να σβήσει και να ξαναγράψει τα "απείθαρχα" σύμβολα.

2η Δραστηριότητα: "Σχεδιάζω"

Στόχος: Εξοικείωση με τα σύμβολα της γραφής.

Χρόνος: 15-20'/ 2-3 φορές τη βδομάδα

Διαδικασία: Σχεδιάζουμε πάνω στην παλάμη του παιδιού γράμματα και αριθμούς και ζητάμε από εκείνο να κάνει το ίδιο. Στη συνέχεια, σχηματίζουμε τα σύμβολα με πλαστελίνη ή πηλό και τα ακουμπάμε πάνω σε ένα τραπέζι. Ζητάμε από το παιδί να κάνει το ίδιο. Ταυτόχρονα ονοματίζουμε φωναχτά (πχ "Σχεδίασα το γράμμα -Α- μεγάλο και -α- μικρό). Έπειτα, μπορούμε να απλώσουμε πάνω στο τραπέζι αφρό και να ζητήσουμε από το παιδί να γράψει συγκεκριμένα σύμβολα (πχ "Σχεδίασε το νούμερο -2-).

Οι δραστηριότητες αυτές έχουν στόχο την εκμάθηση μέσα από το παιχνίδι και αποδεδειγμένα επιφέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Πηγές

Παντελιάδου, Σ. (2000). Μαθησιακές Δυσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη. Αθήνα: Πεδίο.

Τζιβινίκου, Σ. (2015). Μαθησιακές δυσκολίες - διδακτικές παρεμβάσεις. [ηλεκτρ. βιβλ.]. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε από http://hdl.handle.net/11419/5332.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο