Δυσλεξία: Πότε ένα παιδί χρειάζεται αξιολόγηση;
Δυσλεξία είναι η διαταραχή της ανάγνωσης και μαζί με τη δυσγραφία (διαταραχή γραπτού λόγου) και τη δυσαριθμησία (διαταραχή των μαθηματικών) αποτελούν την ομπρέλα των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών. Σχετίζεται κυρίως με τον γραπτό λόγο αλλά γίνεται εμφανής και στον προφορικό. Εκδηλώνεται κατά τα πρώτα σχολικά χρόνια στο δημοτικό και εμφανίζεται σε μαθητές με φυσιολογικό ή ανώτερο νοητικό δυναμικό. Δύναται να συνυπάρχει με άλλες διαταραχές, όπως ΔΕΠ-Υ. Η διάγνωση γίνεται από διεπιστημονική ομάδα δημοσίου φορέα (ΚΕΔΑΣΥ). Η εικόνα του δυσλεκτικού μαθητή είναι αυτή του παιδιού που μελετά αλλά η σχολική επίδοσή του παραμένει χαμηλή.
Ποια είναι όμως τα σημάδια που κινητοποιούν γονείς και εκπαιδευτικούς;
Ανάγνωση
• Συλλαβιστή
• Μονότονος ρυθμός
• Αναγραμματισμοί
• Παραλείψεις γραμμάτων
• Αντικαταστάσεις γραμμάτων
• Αγνόηση στίξης
• Γρήγορη κόπωση
• Πτωτικός ρυθμός ανάγνωσης
• Αδυναμία κατανόησης του περιεχομένου του κειμένου
Γραφή
• Αργός ρυθμός
• Ορθογραφικά λάθη στο θέμα και την κατάληξη
• Ίδια λέξη γραμμένη με διαφορετικό τρόπο
• Πτωχό λεξιλόγιο
• Συντακτικές αδυναμίες
• Ακανόνιστα γράμματα
Προφορικός λόγος
• Κόμπιασμα
• Δυσκολία στην εκφορά των λέξεων
• Δυσκολία στην εύρεση του κατάλληλου χρόνου και αντωνυμίας
• Δυσκολία στην εξιστόρηση γεγονότων με χρονολογική σειρά
Άλλες δυσκολίες
·Δυσκολία στη διάκριση δεξί-αριστερό
· Δυσκολία στον προσανατολισμό
· Δυσκολία στην εκμάθηση ώρας, προπαίδειας, ημερών, μηνών
· Δυσκολίες στη μνήμη
· Δυσκολίες στην κατανόηση και ακολούθηση σύνθετων οδηγιών
· Δυσκολίες στην κατανόηση της αλληλουχίας
· Δυσκολίες στην οπτικο-χωρική αντίληψη
Αν το παιδί παρουσιάζει μερικές από τις παραπάνω δυσκολίες είναι απαραίτητη η αξιολόγηση από δημόσιο φορέα προκειμένου να λάβει τις ευεργετικές παροχές της νομοθεσίας αλλά και το κατάλληλο εξατομικευμένο πρόγραμμα που θα μειώσει τα εμπόδια και θα αναδείξει τα ταλέντα και τις ιδιαίτερες κλίσεις του.
Πηγές
Στασινός, Δ. Π. (2013). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020. Για μια συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο-ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Τζιβινίκου, Σ. (2015). Μαθησιακές δυσκολίες - διδακτικές παρεμβάσεις. [ηλεκτρ. βιβλ.]. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε από http://hdl.handle.net/11419/5332.