Η σημασία της Τέχνης για την Ανάπτυξη των παιδιών
"Η Τέχνη είναι καρπός της ελεύθερης ανθρώπινης φύσης" Sciller.
Η χώρα μας υπήρξε αναμφίβολα ένας από τους εκπαιδευτές του κόσμου. Τα διανοητικά, πολιτικά και αισθητικά αποτελέσματα μαγεύουν εδώ και αιώνες τους μελετητές.
Για τον Έλληνα πρωταρχικός στόχος ήταν η εκπαίδευση των νέων. Και εκπαίδευση, σήμαινε εκπαίδευση του χαρακτήρα, αρμονική ανάπτυξη σώματος, νου και φαντασίας. Στα δεκαοχτώ τους οι νέοι της Αθήνας, διαβάζουν για τις αστρονομικές ιστορίες του Μέτωνα, αλλά ξέρουν επίσης, να χορεύουν, να τραγουδούν, να παίζουν λύρα και αυλό.
Σύμφωνα μάλιστα με τον Πλάτωνα, όσον αφορά την διαπαιδαγώγηση των νέων, τη μεγαλύτερη επίδραση στη διάπλαση του χαρακτήρα έχει η μουσική, η ποίηση και ο ρυθμός.
Η Τέχνη στην Εκπαίδευση
Κατά τον Sciller, "Το πιο σπουδαίο στοιχείο κάθε παιδαγωγικής Τέχνης βρίσκεται στη διαπότιση του ανθρώπου με αισθητική ψυχική διάθεση".
O Rudolf Steiner, έδειξε με τα παιδαγωγικά του σεμινάρια, ότι ο εσωτερικός κόσμος των παιδιών χρειάζεται να τροφοδοτηθεί με τον ενθουσιασμό που γεννούν οι καλλιτεχνικές εμπειρίες, ειδικά κατά την διάρκεια της εφηβείας, περίοδος, όπου αναπτύσσεται η κρίση. Θαυμάζοντας την ομορφιά της Τέχνης, αναπτύσσεται η αγάπη για την αλήθεια και την ηθική.
Η Τέχνη αναδεικνύει το δημιουργικό και ανεξάρτητο κομμάτι του εαυτού τους. Διεγείρει τον ενθουσιασμό και το ενδιαφέρον τους, αναπτύσσει την παρατηρητικότητά τους και τη φαντασία τους. Η κατανόησή της συμβάλλει στην ενδυνάμωση της αξιοπρέπειας και της δημιουργικής δύναμης που βρίσκεται μέσα τους.
Μέσα από διάφορες μορφές Τέχνης, τα παιδιά εκφράζονται, επικοινωνούν, καταλαβαίνουν, ερμηνεύουν τα μηνύματα που μεταφέρει, αποκτούν αξίες, επικοινωνούν με τον συνάνθρωπο μέσα από τις αισθήσεις , την καρδιά και το νου. Ελευθερώνoυν το συναίσθημα, τη λύπη, τον θυμό, τη χαρά, μετατρέποντάς τα σε δημιουργία, όπως έργα ζωγραφικής, μουσική και σε άλλα είδη τέχνης. Επουλώνονται τραύματα και προλαμβάνεται η βία. Η τέχνη συμβάλλει στην αρμονική ανάπτυξη του παιδιού και στην ψυχική ισορροπία. Δρα θεραπευτικά και διαγνωστικά, αφού αποδεσμεύει το ασυνείδητο, τις σκέψεις και τα συναισθήματα.
Πρέπει λοιπόν να αντιληφθούμε, ότι η επαφή των παιδιών με την Τέχνη, είναι απαραίτητη στη σχολική διαδικασία, αλλά χρειάζεται και ενθάρρυνση από το οικογενειακό περιβάλλον.
Πηγές:
- Φ.Κ. Βώρος: Η Φιλοσοφία της Εκπαίδευσης
- Χρύσανθος Χρήστου: Εισαγωγή στην Τέχνη
- Rudolf Steiner: Η αγωγή του παιδιού σύμφωνα με την άποψη της Επιστήμης και του πνεύματος