Η σημερινή καθημερινή ρουτίνα των παιδιών, ορίζεται από τα πρότυπα της κοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι όλο και αλλάζει και βρίσκεται σε μία συνεχή ανασκόπηση. Συνεχώς προκύπτουν νέες τάσεις, νέες ιδέες, νέα πρότυπα. Και φυσικά είναι αναγκαίο τα παιδιά να αναπτύξουν τις ικανότητες και τις δεξιότητες τους. Να κοινωνικοποιηθούν, να μάθουν να συνεργάζονται, να δημιουργούν, να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Να αντιλαμβάνονται τον διπλανό τους, να προβληματίζονται, να εξωτερικεύουν την σκέψη τους, να επικοινωνούν ελεύθερα.
Ο τρόπος ζωής των παιδιών σήμερα
Κάθε γονιός προσδοκά το καλύτερο για τα παιδιά του και φυσικά προσπαθεί με τον δικό του τρόπο ο καθένας να προσφέρει τα απαραίτητα εργαλεία για να δουν τα παιδιά τους να ανθίζουν τις περισσότερες φορές. Υπάρχουν συνεπώς περιπτώσεις γονιών, οι οποίοι ενθουσιάζονται με την έννοια του multi-tasking ως νέα δεξιότητα, που μπορούν να κατακτήσουν τα παιδιά τους. Έτσι σχεδιάζουν το καθημερινό πρόγραμμα των παιδιών τους με ζήλο και πολλές διαφορετικές αποχρώσεις, με σκοπό το παιδί τους να κερδίσει όλα τα απαραίτητα εφόδια εξέλιξης. Χρήζει όμως αναγκαίο να συμπεριληφθεί ότι τα παιδιά είναι παιδιά και αφενός, είναι αναγκαίο να συλλογιστούμε ότι και εκείνα είναι "μικροί εργαζόμενοι". Μελετούν, αποκτούν νέες δεξιότητες, γράφουν, μαθαίνουν, κατανοούν, εργάζονται σκληρά, προσπαθούν να αποκτούν συνεχώς νέα εφόδια, νέα κίνητρα, ακούνε, βλέπουν, αισθάνονται, εξελίσσονται. Κάποιες φορές όμως το μόνο που χρειάζονται είναι απλώς μια ανάσα. Θέλουν και αυτά όσο και οι ενήλικες να "αποσυνδεθούν" για λίγο, να χαλαρώσουν, να ηρεμήσουν. Να επιλέξουν βασικά τα ίδια πώς θα αξιοποιήσουν τον ελεύθερο τους χρόνο, να αναδείξουν φυσικά τα ταλέντα τους και να τους δοθούν τα απαραίτητα ερεθίσματα, χωρίς όμως περιορισμό και άγχος.
Multi tasking vs προσωπική επιλογή αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου
Όταν ακούμε την λέξη ελεύθερος χρόνος τι μπορεί να περιλαμβάνει; Ακούμε συχνά την φράση "Πώς αξιοποιείς τον ελεύθερο σου χρόνο;" Τι είναι όμως τελικά ο ελεύθερος χρόνος; Ως ελεύθερο χρόνο θα μπορούσαμε να ορίσουμε τον προσωπικό χρόνο που διαθέτει κάθε άνθρωπος για ανάπαυση, για προαγωγή του πνεύματός του, για ανάδειξη και καλλιέργεια των ταλέντων του και τη γενικότερη αξιοποίηση της κλίσης του. (Stebbins, 2002)
Παράλληλα ο Frieddman τονίζει ότι ο ελεύθερος χρόνος ταυτίζεται με την ευχαρίστηση, η οποία λείπει από την σύγχρονη ζωή και συγκεκριμένα στο πλαίσιο της εργασίας. Οι εργασίες των εργαζομένων συστηματοποιούνται και οι ίδιοι ασχολούνται με πιο εξειδικευμένα θέματα. Έτσι οι άνθρωποι είναι πνευματικά και σωματικά κουρασμένοι σύμφωνα με τον Frieddman. Παραπάνω τα παιδιά αποκαλέστηκαν "μικροί εργαζόμενοι", διότι μαθαίνουν υπό συγκεκριμένες συνθήκες να παράγουν έργο, να εξελίσσονται μέσα από αυτό, να πειθαρχούν, να στοχεύουν και να λειτουργούν υπό πίεση. Πώς θα είναι λοιπόν παραγωγικά όταν δεν μπορούν να πάρουν ανάσα και να επιλέξουν τα ίδια τον τρόπο αποφόρτισής τους; Είναι ωφέλιμο λοιπόν να επιλέγουν χωρίς πίεση και τα ίδια τις δραστηριότητες, που τα γεμίζουν.
Χρειάζεται λοιπόν να υπάρχει ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων με ποικιλία, για να οξύνουν την κριτική τους σκέψη. Tα ερεθίσματα φυσικά και είναι πολλαπλά, οι συζητήσεις μεταξύ των γονιών επιδραστικές και αυτή η ταχύτητα στην καθημερινότητα μας γίνεται τρόπος ζωής και χωρίς να το κατανοούμε πολλές φορές. Τα παιδιά όμως είναι παιδιά. Φυσικά είναι χρήσιμο να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, να μάθουν "να στέκονται στις δικές τους δυνάμεις".
Επομένως δεν χρειάζεται να δημιουργούμε ένα βαρύγδουπο πρόγραμμα δραστηριοτήτων στα παιδιά μας και να τα φορτώνουμε με παραπάνω δραστηριότητες, γιατί είναι της μόδας, ή γιατί είναι τάση και πρωτότυπη ιδέα. Τα παιδιά είναι εξέχουσες προσωπικότητες και είναι μοναδικά, ας σταθούμε στο πλάι τους, αφήνοντας τους το περιθώριο να επιλέξουν τι τα εκφράζει, τι τους αρέσει, τι τα γεμίζει χωρίς να τα ορίζουμε όλα εμείς. Είναι δικά μας αλλά η ζωή είναι δική τους!
Πηγές
Friedmann, J. (1986) The World City Hypothesis, Development and Change. International Journal of Urban and Regional Research 17 (1), 69-83
Stebbins R. (2002). Leisure as Free Time: Society and Leisure 25 (2), 407- 418.