Η επιστροφή στη ρουτίνα της καθημερινότητας είναι δύσκολη τόσο για τους ενήλικες όσο και για τα παιδιά, πόσο μάλλον για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι η επιστροφή στις υποχρεώσεις να γίνει ομαλά και με το λιγότερο δυνατό κόστος για το ίδιο το παιδί και την οικογένεια του.
Συζήτηση
Πριν ακόμα τελειώσουν οι ημέρες των διακοπών αρχίζουμε να προετοιμάζουμε τα παιδιά για την επάνοδο στις σχολικές και εξωσχολικές υποχρεώσεις. Συζητάμε για τα συναισθήματά τους, προσπαθούμε να τα κατανοήσουμε και να τα στηρίξουμε. Η συζήτηση είναι απαραίτητη για την προετοιμασία των παιδιών, ειδικά, αν γνωρίζουμε εκ προοιμίου ότι βιώνουν αρνητικά συναισθήματα κατά την εμπλοκή τους με τις σχολικές διαδικασίες.
Δημιουργία προγράμματος
Πολλές φορές είναι σημαντικό για τους μαθητές να έχουν επίγνωση του προγράμματός τους -ημερήσιο, εβδομαδιαίο-, να γνωρίζουν τις υποχρεώσεις τους και τη χρονική διάρκεια καθεμιάς. Κατά συνέπεια, συνδιαμορφώνουμε και καταγράφουμε το πρόγραμμα, φροντίζοντας ανάμεσα στο σχολείο, τη μελέτη και τις υπόλοιπες δραστηριότητες να υπάρχει ελεύθερος χρόνος για ξεκούραση και διασκέδαση. Στους μαθητές μικρότερων ηλικιών προτιμούμε τη χρήση οπτικοποιημένου προγράμματος, ενώ στους μεγαλύτερους μαθητές επιλέγουμε το λεκτικό.
Θετική ενίσχυση
Η θετική ενίσχυση κάθε προσπάθειας είναι έτσι κι αλλιώς πολύ σημαντική. Ειδικά μετά τις γιορτές, βοηθά τους μαθητές να επανακτήσουν τη χαμένη τους δύναμη και να προσπαθήσουν περισσότερο για να πετύχουν τους στόχους τους. Ενισχύοντας θετικά και επιβραβεύοντας κάθε προσπάθεια ενεργοποιούμε τους μαθητές να συνεχίσουν και να θέσουν νέους στόχους.
Κίνητρα
Τέλος, εκτός από τα παραπάνω βοηθάμε τους μαθητές να ανακαλύψουν νέα κίνητρα για μάθηση με σκοπό να πετύχουν τους στόχους τους και να κατακτήσουν τα ηλικιακά και αναπτυξιακά ορόσημα που θα βοηθήσουν την εξέλιξή τους. Η συμβολή και συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη για τον προσδιορισμό των νέων κινήτρων.
Συνοψίζοντας, αν και η προσαρμογή των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες διαρκεί περισσότερο σε σχέση με το σύνηθες, είναι σημαντικό να δοθεί στο παιδί ο απαιτούμενος χρόνος, χωρίς πίεση και αυστηρότητα.