Εκπαιδευτικές τεχνικές για τη Διευκόλυνση της Συμπερίληψης στην Τάξη

Η συμπερίληψη αποτελεί έναν όρο που ολοένα και περισσότερο εμφανίζεται στο προσκήνιο, υποδηλώντας μια νέα ανερχόμενη τάση στην εκπαιδευτική μαθησιακή διαδικασία. Το ζήτημα, το οποίο ανακύπτει, είναι πώς θα καταφέρει ο εκπαιδευτικός του 21ου αιώνα να κερδίσει το στοίχημα της συμπερίληψης και συνεπώς να μπορέσει να προσαρμόσει τη διδασκαλία του με τέτοιο τρόπο, ώστε ακόμη και τα παιδιά που αντιμετωπίζουν κάποια εγγενή αναπηρία ή κάποια μαθησιακή δυσκολία να την κατανοήσουν.

Οπτικοποίηση της διδακτέας ύλης

Τα περισσότερα σχολεία έχουν εξοπλιστεί με διαδραστικούς πίνακες. Αυτό και μόνο το γεγονός επιτρέπει στον εκπαιδευτικό να οπτικοποιήσει εν πολλοίς τη διδασκαλία του. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Χάρη στον διαδραστικό πίνακα, έχει την ευχέρεια να χρησιμοποιήσει το ψηφιακό βιβλίο και να διεξάγει και από εκεί τη διδασκαλία του. Με αυτόν τον τρόπο, θα δείξει στους μαθητές και στις μαθήτριες που πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους κατά τη διεξαγωγή της παράδοσης και έτσι να περιορίσει τους τυχόν περισπασμούς από όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες και κυρίως από όσους έχουν Δ.Ε.Π.Υ. (Διάσπαση Ελλειματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα).

Χρήση υποστηρικτικής τεχνολογίας

Προς την ίδια κατεύθυνση, δύναται να κάνει τη διδασκαλία του πολυμεσική. Πώς μπορεί αυτό να επιτευχθεί; Αν ενσωματώσει στη διδασκαλία τη χρήση διαδραστικών εφαρμογών, όπως το teded ή το canvas ή ακόμη και τις φόρμες google. Με αυτόν τον τρόπο θα δοθεί περεταίρω κίνητρο για μάθηση σε όσους μαθητές και μαθήτριες αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τον γραπτό τους λόγο (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσορθογραφία κ.ο.κ). Επιπλέον, μια καλή ιδέα θα ήταν ο εκπαιδευτικός να ετοιμάζει ο ίδιος τα βασικά σημεία της διδασκαλίας του με μορφή παρουσίασης προσαρμόζοντας τη γραμματοσειρά στις ανάγκες των μαθητών που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης. Ακόμη, το Youtube δύναται να αξιοποιηθεί με τη χρήση υποτιτλισμού για μαθητές/ μαθήτριες με προβλήματα όρασης και ακοής.

Η τέχνη στην υπηρεσία του εκπαιδευτικού

Στο πλαίσιο της εφαρμογής της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, η τέχνη στέκεται ως ένας πολύτιμος αρωγός στην υπηρεσία του εκπαιδευτικού. Για παράδειγμα, η προβολή μιας ταινίας σύμφυτης με το υπό διδασκαλία αντικείμενο ή η προβολή ενός ντοκιμαντέρ ή η ακρόαση ενός σχετικού μουσικού κομματιού, παρακινεί και ενθαρρύνει τους μαθητές και τις μαθήτριες να κατανοήσουν καλύτερα το αντικείμενο το οποίο προσπαθεί να διδάξει ο/η εκπαιδευτικός.

Ομαδικοσυνεργατική διδασκαλία

Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα ο παραδοσιακός τρόπος διδασκαλίας να εμπλουτιστεί και να είναι πιο κοντά στα μαθησιακά δεδομένα του μαθητικού πληθυσμού της τάξης. Πώς μπορεί αυτό να καταστεί δυνατό; Πολύ απλά! Ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να χωρίσει την τάξη σε επιμέρους ανομοιογενείς ομάδες και να τους θέτει διάφορα ερωτήματα, αφήνοντάς τους ελεύθερους και ελεύθερες να τα διερευνήσουν και να τα επιλύσουν. Τα μέλη των ομάδων ο ένας θα βοηθά τον άλλον στην επίλυση του ερωτήματος, ενώ οι ξεχωριστές ικανότητας του καθενός θα αποτελούν την κόλλα που θα δένει την ομάδα.