Εκσυγχρονισμός της σχέσης καθηγητή με μαθητή

Σε μια εποχή που η τεχνολογία "τρέχει", οι καθηγητές έχουν υποχρέωση να παρακολουθήσουν την αλλαγή, την εξέλιξη και τους γρήγορους παλμούς αυτών και να εντάξουν νέες μεθόδους στον τρόπο διδασκαλίας τους. Αλλάζει, όμως ο βασικός τους ρόλος μέσω των εξελίξεων αυτών;


Η σχέση καθηγητή και μαθητή είναι μια διαχρονικά ορισμένη σχέση της οποίας οι ρόλοι είναι διακριτοί. Ρόλος του καθηγητή είναι να θέτει στόχους με σκοπό την εκπαιδευτική εξέλιξη του μαθητή και ρόλος του μαθητή να προσπαθεί να τους πραγματοποιήσει. Με τους γρήγορους κι εκσυγχρονισμένους ρυθμούς του σήμερα η σχέση αυτή εκσυγχρονίζεται εξίσου χωρίς, όμως, να χάνει τη βασική δομή της.

Ο ρόλος του καθηγητή

Από την ετυμολογία της λέξης καθηγητής καταλαβαίνουμε ότι αναφέρεται σε αυτόν που προηγείται και δείχνει το δρόμο. Εξ ορισμού του, άρα, ο καθηγητής έχει το ρόλο αυτού που πρέπει να είναι προετοιμασμένος να καθοδηγήσει σωστά τους μαθητές, να αφουγκράζεται τις ανάγκες της εποχής του, να ενημερώνεται συνεχώς σε θέματα τεχνολογίας και να προσδιορίζει ανά πάσα στιγμή τι στόχους θέτει και με ποιο είναι το καταλληλότερο μέσο για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Αν δεν προσπαθήσει να συμβαδίσει με τους γρήγορους ρυθμούς ή δεν προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει τα σύγχρονα μέσα, θα θεωρηθεί αναχρονιστικός και θα απαξιωθεί από τους ίδιους τους μαθητές.

Αναζήτηση κοινής "γλώσσας"

Οι σύγχρονοι καθηγητές είναι άνθρωποι που εκπαιδεύτηκαν στη σύγχρονη τεχνολογία. Οι σύγχρονοι μαθητές είναι παιδιά γεννήθηκαν κατά κύριο λόγο σε μια κοινωνία, η οποία ήταν ήδη αρκετά εξελιγμένη τεχνολογικά. Σίγουρα, το να εκπαιδευτείς στις νέες συνθήκες και να συνεχίσεις να εκπαιδεύεσαι καθ' όλη την εργασιακή σου πορεία σε αυτές, είναι λίγο πιο δύσκολο από το να μάθεις εκ γενετής να συνυπάρχεις με τις νέες εξελίξεις τεχνολογικά και κοινωνικά. Για το λόγο αυτό, οι καθηγητές είναι αυτοί που πρέπει να δώσουν μεγαλύτερη βάση στο να μπουν στον κόσμο των μαθητών και να τους διδάξουν με τα δεδομένα του νέου αυτού κόσμου. Με τη γλώσσα, δηλαδή των ίδιων των μαθητών.

Σε πρώτη φάση, το Υπουργείο Παιδείας και ύστερα οι ίδιοι οι καθηγητές μπορούν να διαμορφώσουν ένα σύγχρονο πλαίσιο εκπαίδευσης στα σχολεία και να φέρουν αλλαγές στις εκπαιδευτικές δομές. Εξάλλου, οι σύγχρονες σπουδές είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη σύγχρονη αγορά εργασίας και τις απαιτήσεις αυτής.

Συγχρονισμός με νέα δεδομένα

Όσο γρήγορη και να είναι η σύγχρονη εποχή, όσο μεγάλες και αν είναι οι εξελίξεις της, ο ρόλος του καθηγητή εξακολουθεί να είναι ο ίδιος. Να καθοδηγεί τους μαθητές του στην εκπλήρωση των στόχων που θα τους φέρουν ένα βήμα πιο κοντά στην ανακάλυψη πολλών πτυχών της ζωής και στη συνέχεια στο να αποφασίσουν ποια πτυχή προτιμούν να "αγκαλιάσουν". Πρέπει, όμως, να υπηρετεί το ρόλο αυτό με τα νέα μέσα που του παρέχει η εποχή. Γιατί τα νέα αυτά μέσα αποτελούν βασικό μέρος στους περισσότερους τομείς της ζωής των μαθητών καθώς και το βασικό μέσο για να βρεθεί κοινή "γλώσσα" επικοινωνίας μεταξύ τους.