Λίγο πολύ όλοι γνωρίζουμε τι είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός ή έστω έχουμε ακουστά ότι υπάρχει κάτι τέτοιο... Η μάστιγα της εποχής μας όμως είναι ο επαγγελματικός "αποπροσανατολισμός". Αν μπει κανείς στην διαδικασία να συζητήσει με τους εφήβους θα διαπιστώσει ότι οι περισσότεροι είναι αναποφάσιστοι και αμήχανοι μπροστά στην ανάληψη αυτής της ευθύνης. Τι είναι αυτό που δυσκολεύει τόσο τους νέους;
Τι δυσκολεύει τους νέους;
Οι παράγοντες που λειτουργούν ως τροχοπέδη στην τελική απόφαση των εφήβων είναι σε μεγάλο βαθμό κοινωνικοί, καθώς τα παιδιά βλέπουν ότι κυριαρχούν η αστάθεια και η ανεξέλεγκτη μεταβολή , γεγονός που σίγουρα δεν τους παρέχει ασφάλεια. Αντίθετα γεννά ερωτήματα για το κατά πόσο ένα επάγγελμα του σήμερα, θα έχει θέση στην αγορά εργασίας του αύριο. Το οικογενειακό περιβάλλον οπωσδήποτε παίζει βασικό ρόλο καθώς οι γονείς συχνά δεν στεκόμαστε συμβουλευτικά δίπλα στο παιδί αλλά επιβλητικά. Είτε λόγω προσωπικών μας βιωμάτων και φόβων, είτε λόγω δικών μας προβληματισμών, είτε λόγω "αγαπητικής" ανησυχίας, η οποία όμως στο τέλος της ημέρας αποδεικνύεται μη λειτουργική. Τέλος το ίδιο το σχολικό περιβάλλον, ενώ τυπικά προετοιμάζει τους νέους για αυτή την απόφαση, εντούτοις βλέπουμε ότι συχνά παρασύρεται από το κοινωνικό γίγνεσθαι και σε συνάρτηση με το εγχώριο εκπαιδευτικό σύστημα, που χρήζει αναδιαμόρφωσης σε πολλούς τομείς, δημιουργούν σύγχυση στους αυριανούς ενήλικες.
Εγχώρια διαδικασία
Στο Αναλυτικό πρόγραμμα της Ελλάδας ο επαγγελματικός προσανατολισμός ως μάθημα κατέχει μία ώρα την εβδομάδα στην Γ γυμνασίου. Έπειτα στα μέσα της Α λυκείου καλούνται να επιλέξουν προσανατολισμό, ο οποίος θα τους ανοίξει συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία, για να ενταχθούν στην Σχολή της επιθυμίας τους. Σε πολλά παιδιά αυτή η διαδικασία φαίνεται αγχωτική και δυσκολεύονται ακόμη και να παραδεχτούν σε ποια μαθήματα τα πάνε καλύτερα. Εφόσον το ευρύτερο κλίμα είναι αυτό που περιγράψαμε, μήπως θα πρέπει να αναρωτηθούμε τι θα μπορούσε να βελτιωθεί, ώστε οι νέοι άνθρωποι να παρουσιάζονται περισσότερο αποφασιστικοί;
Ιδέες προς υλοποίηση
Για να μπορέσει να μειωθεί το φαινόμενο της επαγγελματικής αναποφασιστικότητας των νέων βασικό ρόλο παίζει η λεπτομερής ενημέρωση γύρω από τα επαγγέλματα και τις προοπτικές που έχει το καθένα. Είναι πολύ σημαντικό οι έφηβοι να έχουν κατάλληλη καθοδήγηση, ώστε να αποκτούν αυτογνωσία σχετικά με τις κλίσεις τους, χωρίς να υπάρχει ούτε υπερεκτίμηση ούτε υποτίμηση των δυνατοτήτων τους. Τέλος είναι ωφέλιμο να λειτουργήσει ένας μηχανισμός, όπου τα παιδιά θα μυούνται στον ορθό τρόπο λήψης σημαντικών αποφάσεων με απώτερο στόχο να μειωθεί ο φόβος, που σχετίζεται με την ανάληψη ευθυνών.