Επαγγελματικός προσανατολισμός

Ορισμός

Ο Επαγγελματικός προσανατολισμός είναι μια διαδικασία θα λέγαμε όπου βοηθά το άτομο να καταλάβει το είδος του επαγγέλματος που επιθυμεί να ακολουθήσει. Αρχικά πρέπει κανείς να συνειδητοποιήσει τι του ταιριάζει μέσα απο διάφορες διαδικασίες. Υπάρχουν στάδια τα οποία οδηγούν από την σύγχυση στη διαύγεια. Μεγάλο μέρος της ευθύνης έχει η σωστή ενημέρωση! Ο κάθε υποψήφιος πρέπει να γνωρίζει τις διεξόδους και τις προοπτικές κάθε επαγγέλματος. Να καταλήξει σε πρώτη φάση σε μια γενική κατηγορία επαγγελμάτων όπως για παράδειγμα τα ανθρωπιστικά επαγγέλματα ή τα επαγγέλματα υγείας κλπ. Στην συνέχεια θα πρέπει να αποκλείει ένα - ένα αυτά που σίγουρα δεν του ταιριάζουν, ώστε να καταλήξει στην ιδανικότερη επιλογή γι΄ αυτόν.

Λειτουργία και Στόχοι (περιληπτικά)

Ο Επαγγελματικός προσανατολισμός τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται προοδευτικά στη χώρα μας, ωστόσο υπάρχουν πολλά να γίνουν ακόμη. Η διαδικασία αυτή της εύρεσης επαγγέλματος έχει καταλήξει να είναι δια βίου. Τι σημαίνει αυτό; Με τους ρυθμούς που αλλάζει η κοινωνία ανήλικοι και ενήλικες οδηγούνται σε διαρκείς τροποποιήσεις των αρχικών τους επιλογών προκειμένου να ακολουθήσουν της επιταγές της εποχής και να ασχολούνται με κάτι που πραγματικά τους ενδιαφέρει. Ο Επαγγελματικός προσανατολισμός ως διαδικασία στοχεύει στην λεπτομερή ενημέρωση των ατόμων για την αγορά εργασίας και στην ενίσχυση της αυτογνωσία τους. Αποκωδικοποιεί την κάθε προσωπικότητα και εξάγει προτάσεις που ταιριάζουν στον μοναδικό τύπο κάθε ατόμου. Πλέον ως ευρύτερος κλάδος έχει στόχο να εντάξει ομαλά τους εκπαιδευόμενους στην αγορά εργασίας αλλά και να τους παρέχει θέση αν είναι εφικτό στο επάγγελμα επιλογής.

💡
Στην Ελλάδα η πρώτη επίσημη επαφή του νέου ανθρώπου με τον επαγγελματικό προσανατολισμό είναι στην τρίτη Γυμνασίου μέσα από το μάθημα Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός (Σ.Ε.Π).

Υπάρχει σωστή στιγμή;

Οι έρευνες δείχνουν όμως ότι στην πραγματικότητα ο άνθρωπος έχει διαμορφώσει επαγγελματικό προφίλ από πολύ μικρότερη ηλικία. Τι σημαίνει επαγγελματικό προφίλ; Σημαίνει ότι το παιδί νιώθει ενστικτωδώς τι είναι αυτό που θα του είναι εύκολο να κάνει. Για παράδειγμα ένα νήπιο που ξένοιαστα θα πει ότι θέλει να γίνει δασκάλα/ος δεν σημαίνει ότι το λέει μόνο επειδή αγαπά την δασκάλα του, ούτε ότι θα γίνει κιόλας. Σημαίνει ότι το πιθανότερο είναι να επιλέξει ένα επάγγελμα ανθρωπιστικό γιατί αισθάνεται την ταύτιση της προσωπικότητάς του σε αυτόν το ρόλο. Αντίστοιχα κάποιο νήπιο που θα πει ότι θέλει να γίνει καπετάνιος/-ισσα μας προϊδεάζει ότι θα ακολουθήσει κάποια ηγετικού τύπου καριέρα κ.ο.κ. Συνεπώς ο επαγγελματικός προσανατολισμός ως διαδικασία ζύμωσης ξεκινά απο τα πρώτα χρόνια αντίληψης του κόσμου και θα πρέπει ιδανικά καλλιεργείται - αναλόγως το αναπτυξιακό στάδιο του ανθρώπου - με συμβουλευτικό τρόπο και όχι επιβλητικό!

Το μεγάλο πρόβλημα των ημερών είναι ότι πολλοί έφηβοι παρουσιάζονται αναποφάσιστοι, γεγονός που προβληματίζει την επιστημονική κοινότητα. Τι είναι αυτό όμως που δημιουργεί σύγχυση στους εφήβους; Το εκπαιδευτικό σύστημα; Η κοινωνική δομή; Μήπως οικογενειακοί παράγοντες;
Βασικά ζητήματα προς επίλυση για να υπάρξει κοινωνική προοδος!