Η σημασία της μουσικής για τα βρέφη και τα μικρά παιδιά
Η επαφή με τη μουσική στη ζωή ενός παιδιού μπορεί να ξεκινήσει από τη βρεφική του ηλικία και τα οφέλη που προσφέρει είναι πολλαπλά, μουσικά αλλά και μη μουσικά. Ενδεικτικά μόνο, συμβάλλει στην καλλιέργεια της αισθητικής αγωγής, στην απόκτηση ρυθμού, στο συντονισμό του σώματος, στην λεπτή κινητικότητα, την αίσθηση χωροταξίας, την έκφραση, τον αυτοσχεδιασμό, τη δημιουργία, τη μείωση του στρες, την ευχαρίστηση...
Η μουσικοκινητική, συνδυάζει τη μουσική, την κίνηση, τον χορό, το λόγο, και γίνεται βιωματικά, μέσω παιχνιδιών και πειραματισμών. Διδάσκεται σε ωδεία, σχολεία, παιδικούς σταθμούς και σε πολλούς χώρους που έχουν να κάνουν με την εκπαίδευση του παιδιού κατά την προσχολική και πρώτη σχολική περίοδο, όπου και καλλιεργείται μεταξύ άλλων η ομαδικότητα και η κοινωνικοποίηση, όμως αποτελεί και μία πολύ όμορφη, σημαντική και διασκεδαστική δραστηριότητα που μπορεί να γίνεται και στο σπίτι, μεταξύ παιδιών και γονέων καθώς δένει την οικογένεια, ενισχύει την εμπιστοσύνη μεταξύ των μελών, προωθεί την βιωματική μάθηση και αποτελεί ουσιαστική αλλά και πολύ διασκεδαστική ενασχόληση στην οποία μέσω των δραστηριοτήτων και των παιχνιδιών όλοι θα περάσουν ποιοτικά τον χρόνο τους και με πολύ γέλιο!
Οι δραστηριότητες και τα παιχνίδια που μπορούν να γίνουν είναι αναρίθμητα, αρκεί να υπάρχει ένας ξεκάθαρος διδακτικός στόχος, και πάρα πολλή φαντασία.
Παρακάτω, προτείνονται τρία παιχνίδια που μπορούν να γίνουν στο σπίτι με τους γονείς και τα παιδιά, τα οποία μπορούν να γίνουν όπως περιγράφονται ή και σε διάφορες δημιουργικές παραλλαγές!!!
Παιχνίδι πρώτο: Τι ήχο κάνουν;
Παίρνουμε ένα καλάθι, μία τσάντα, ένα μεγάλο κουτί ή κάτι παρόμοιο, και βάζουμε να παίζει ένα αγαπημένο μας μουσικό κομμάτι. Όση ώρα διαρκεί το κομμάτι, κάνουμε μία βόλτα στο χώρο που βρισκόμαστε ή σε ολόκληρο το σπίτι και περπατάμε χαρούμενα στον ρυθμό του κομματιού, προσποιούμενοι πως πάμε για ψώνια. Βάζουμε διάφορα αντικείμενα που βρίσκουμε γύρω μας μέσα στο κουτί. Μόλις το μουσικό κομμάτι σταματήσει, καθόμαστε κάτω και βγάζουμε το πρώτο αντικείμενο. Ρωτάμε τότε "τι ήχο κάνει;" και το χτυπάμε κάτω προσέχοντας τον ήχο του, παρατηρώντας αν ακούγεται δυνατά ή απαλά. Συνεχίζουμε έτσι με τα υπόλοιπα αντικείμενα. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να διαχωρίσουμε ποια αντικείμενα έχουν δυνατό ήχο και ποια απαλό όπως για παράδειγμα αλλιώς ακούγεται ένα λούτρινο κουκλάκι και αλλιώς ένα κουτάλι. Αφού τα χωρίσουμε σε κατηγορίες, αυτά που ακούγονται δυνατά και αυτά που ακούγονται απαλά, ξαναβάζουμε το μουσικό κομμάτι που είχαμε στην αρχή, και το συνοδεύουμε με τα αντικείμενα που έχουμε μαζέψει.
Το παιχνίδι αυτό ενισχύει το ρυθμό, το διαχωρισμό του τονικού ύψους, της έντασης, το διάλογο, την επικοινωνία και φυσικά την διασκέδαση!
Παιχνίδι δεύτερο: Η χαρτοπετσέτα
Βάζουμε στο κεφάλι μας όλοι μία χαρτοπετσέτα και βάζουμε ένα μουσικό κομμάτι που είναι πολύ αργό. Έχοντας την χαρτοπετσέτα στο κεφάλι μας, προσπαθούμε να κινηθούμε στο ρυθμό του κομματιού, χωρίς αυτή να πέσει από το κεφάλι μας. Όταν η χαρτοπετσέτα πέσει από το κεφάλι μας χάνουμε έναν πόντο, αλλά την ξαναβάζουμε και συνεχίζουμε το παιχνίδι. Νικητής του παιχνιδιού είναι αυτός που θα χάσει τους λιγότερους πόντους. Όταν καταφέρουμε και περπατήσουμε με τη χαρτοπετσέτα στο κεφάλι μας, ή την επόμενη φορά που θα ξαναπαίξουμε αυτό το παιχνίδι, βάζουμε σταδιακά πιο γρήγορα ρυθμικά κομμάτια ή βάζουμε και άλλους κανόνες, π.χ καθόμαστε κάτω και προσπαθούμε να σηκωθούμε χωρίς να πέσει η χαρτοπετσέτα από το κεφάλι μας!
Το παιχνίδι αυτό ενισχύει τον συντονισμό του σώματος, καλλιεργεί τη λεπτή κινητικότητα, τον ρυθμό και φυσικά είναι διασκεδαστικό!
Παιχνίδι τρίτο: Φτιάχνω μουσικά όργανα
Παίρνουμε άδεια μπουκάλια νερού , τα γεμίζουμε με ρύζι ή φακές και στη συνέχεια τα διακοσμούμε. Μπορούμε να κολλήσουμε χαρτόνι, χαρτί γκοφρέ, αυτοκόλλητα, να τα βάψουμε με πινέλα ή ό,τι άλλο θελήσουμε. Μόλις έχουμε έτοιμα τα μουσικά μας όργανα είμαστε έτοιμοι για το εξής παιχνίδι: Ο γονιός παίζει μουσική με την μαράκα, και το παιδί, χορεύει στο ρυθμό της μουσικής. Μόλις η μαράκα σταματήσει, τότε το παιδί σταματά και παγώνει. Μόλις η μαράκα ξανά-ξεκινήσει, το παιδί ξανά-χορεύει και συνεχίζουμε με αυτό τον τρόπο. Μετά οι ρόλοι αλλάζουν, το παιδί παίζει με την μαράκα και ο γονιός χορεύει και παγώνει.
Το παιχνίδι αυτό ενισχύει την παρατήρηση, τη συγκέντρωση, το συντονισμό, και φυσικά αποτελεί μία ποιοτική και ευχάριστη δραστηριότητα!