Με τον όρο "χαρισματικοί" μαθητές ορίζεται η μερίδα των μαθητών που επιδεικνύει υψηλότερες επιδόσεις από τους άλλους μαθητές, όπως και αναπτυγμένη ευφυΐα και δημιουργικότητα. Συνήθως, λόγω των υψηλών νοητικών διεργασιών τους, οι χαρισματικοί μαθητές συναντούν εμπόδια στο σχολικό και κοινωνικό τους περιβάλλον και χρειάζονται συγκεκριμένη αντιμετώπιση.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των χαρισματικών μαθητών

Οι χαρισματικοί μαθητές διακρίνονται για τις ιδιαίτερα αναπτυγμένες γνωστικές και δημιουργικές τους ικανότητες, μαθαίνουν γρηγορότερα την σχολική ύλη, τα ταλέντα τους υπερβαίνουν κατά πολύ τα επίπεδα της ηλικιακής τους ομάδας.

Ακόμα, σύμφωνα με έρευνες τα χαρισματικά παιδιά διακρίνονται για την παραγωγικότητα και τη δημιουργικότητα τους, ξεκινούν να μιλάνε και να διαβάζουν νωρίτερα από τα υπόλοιπα παιδιά και κατέχουν σύνθετο τρόπο σκέψης.

Το ποσοστό των χαρισματικών παιδιών υπολογίζεται στο 5% του παιδικού πληθυσμού.

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χαρισματικοί μαθητές

Λόγω των υψηλών νοητικών τους ικανοτήτων σε σχέση με το μέσο όρο, οι χαρισματικοί μαθητές βιώνουν συχνά μια εσωτερική ματαίωση και δυσκολεύονται να συνάψουν κοινωνικές σχέσεις με τους συνομήλικους τους. Οι διαφορές σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά της αντίστοιχης ηλικίας, δημιουργούν στα χαρισματικά παιδιά αίσθημα της απομόνωσης. Ακόμα, τα χαρισματικά παιδιά που δεν λαμβάνουν την κατάλληλη υποστήριξη και τα κατάλληλα κίνητρα από το σχολείο και το ευρύτερο περιβάλλον τους, τείνουν να υπό - αποδίδουν σκόπιμα, προκειμένου να γίνουν αποδεκτά από τους συνομήλικους τους.

Τρόποι διαχείρισης των χαρισματικών μαθητών

Αφού ολοκληρωθεί η διάγνωση ενός μαθητή από κάποια αρμόδια διεπιστημονική ομάδα, τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι γονείς θα πρέπει σε συνεργασία να διαμορφώσουν με προσοχή το κατάλληλο μαθησιακό πλαίσιο.

Οι εκπαιδευτικοί όλων των σχολικών βαθμίδων θα πρέπει να δίνουν τις κατάλληλες ευκαιρίες για μάθηση και να διατηρούν το ενδιαφέρον όλων των μαθητών ενεργό. Επειδή στην περίπτωση των χαρισματικών μαθητών είναι δύσκολο να δίνονται διαρκώς τα κατάλληλα κίνητρα, οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να συνεργάζονται με ειδικούς παιδαγωγούς ή/και ψυχολόγους, για τη διαμόρφωση της κατάλληλης διδασκαλίας.

Ακόμα, θα πρέπει να δοθεί έμφαση τόσο στη γνωσιακή, όσο και στη δημιουργική εκπαίδευση των χαρισματικών μαθητών, μέσω των κατάλληλων ευκαιριών για επαφή με τις τέχνες, τον αθλητισμό και τη μουσική.

Ενδεχομένως, οι χαρισματικοί μαθητές να χρειαστούν περαιτέρω ώρες διδασκαλίας ακόμα και σε εξωσχολικό πλαίσιο, προκειμένου να παρακολουθούν μαθήματα που εναρμονίζονται με τις αυξημένες νοητικές επιδόσεις τους. Σε περίπτωση που δεν μπορεί να συγκροτηθούν ειδικά τμήματα μέσα στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, οι γονείς μπορεί να στραφούν σε ιδιαίτερη διδασκαλία. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως τα χαρισματικά παιδιά, παραμένουν παιδιά και έχουν ανάγκη από παιχνίδι και ξεκούραση, επομένως θα πρέπει να αποφεύγεται η υπερβολική πίεση και επίτευξη εξωσχολικών στόχων και δραστηριοτήτων.

Κλείνοντας, βάσει των πρόσφατων ερευνών είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για τους χαρισματικούς μαθητές να μην αποξενώνονται από την ευρύτερη κοινωνική τους ομάδα, αντιθέτως θα πρέπει να καλλιεργούνται από το εκπαιδευτικό και το οικογενειακό πλαίσιο οι συνθήκες εκείνες που θα τους επιτρέψουν να συνεργαστούν και να κοινωνικοποιηθούν με τους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου.

Πηγές:

Μανωλάκος, Π. Χαρισματικοί/Ταλαντούχοι Μαθητές: Τρόποι στήριξης & εκπαίδευσης. BRAINin(G).GR

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο