Καθώς πλησιάζουν οι γιορτινές μέρες των Χριστουγέννων ένα από τα θέματα που απασχολεί πολλούς γονείς, είναι αν πρέπει να μιλήσουν στα παιδιά τους για την πραγματικότητα που αφορά στην “ύπαρξη” του Άγιου Βασίλη.
Στην ερώτηση αν πρέπει να πω στο παιδί μου την αλήθεια για τον Άγιο Βασίλη και για τα δώρα που «φέρνει» δεν υπάρχει μια στερεοτυπική απάντηση. Γιατί κάθε οικογένεια έχει τα δικά της έθιμα, παραδόσεις και αξίες βάσει των οποίων θα διαμορφώσει το δικό της αφήγημα.
Πώς να μιλήσω;
Ωστόσο η αποκάλυψη χρειάζεται να είναι προσεκτική και χωρίς υπερβολές, ώστε να μη ματαιωθεί η έως τώρα εμπειρία του παιδιού, αλλά και με τρόπο που να μπορούμε να διαχειριστούμε τα επερχόμενα συναισθήματα του. Σύμφωνα με την ηλικία και την συναισθηματική του ανάπτυξη και σεβόμενοι τις ανάγκες του, χρειάζεται να διαμορφώσουμε και το κείμενο της ανακοίνωσης μας.
Η φαντασία στις ηλικίες μεταξύ 3-6 ετών είναι στενά συνυφασμένη με την συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Έτσι η φιγούρα του καλοσυνάτου γελαστού παππούλη, ενδυναμώνει την μαγική σκέψη που έχουν τα παιδιά του ηλικιακού αυτού φάσματος, ενώ προσφέρει χαρά, ανυπομονησία και θαυμασμό λόγω του μυστηρίου που κρύβει ο ερχομός του.
Υπάρχει βέβαια περίπτωση το παιδάκι μας να έχει ακούσει κάτι αντίθετο από αυτό που πιστεύει ή να αναρωτιέται το ίδιο. Τότε θα ήταν καλύτερο να επιχειρήσουμε να εστιάσουμε στη μαγεία των Χριστουγέννων και των προσώπων που τα πλαισιώνουν, προσπαθώντας να μην απορρίψουμε την ύπαρξη τους .
Αν το παιδί είναι μεταξύ 7-9 ετών, μπορεί να καταλάβει τις διαφορές ανάμεσα στις φανταστικές ιστορίες και της πραγματικότητας, οπότε μπορούμε να μιλήσουμε περισσότερο για το συμβολικό κομμάτι των γιορτών, τη γενναιοδωρία, το νοιάξιμο και τις αξίες που ενσωματώνει μια τέτοια παράδοση. Έτσι δεν απορρίπτουμε τη δική του εμπειρία φορτώνοντας το με επιπλέον σύγχυση και απογοήτευση, αλλά μεταφέρουμε το μήνυμα που επιθυμούμε με έναν τρόπο πιο φροντιστικό για την συναισθηματική του νοημοσύνη.
Για τα μεγαλύτερα παιδιά, άνω των 10 ετών, είναι πιο θεμιτό να γίνει μια συζήτηση σε πιο λογική βάση, όπου η ύπαρξη του Άγιου Βασίλη θα αναφέρεται περισσότερο στην προσωπική τους κατανόηση και αντίληψη. Και στην περίπτωση αυτή είναι σημαντικό να δώσουμε έμφαση στο νόημα των αξιών που έχουμε ως οικογένεια, σε έννοιες όπως η παράδοση, η αγάπη, η αλληλεγγύη .
Σε όποια ηλικιακή ομάδα κι αν ανήκει φροντίζουμε να ακούσουμε την ανάγκη του, τι πιστεύει το ίδιο, πως του δημιουργήθηκε η συγκεκριμένη απορία, που άκουσε ότι τα δώρα δεν τα φέρνει ο Άγιος Βασίλης και να μοιραστούμε μαζί του δικές μας εμπειρίες, σκέψεις και συναισθήματα από τα παιδικά μας χρόνια.
Μια ειλικρινής προσπάθεια να εξηγήσουμε, θα μπορούσε να είναι ότι ο Άγιος Βασίλης αποτελεί μέρος μιας παραδοσιακής γιορτής που φέρνει ζεστασιά, αγάπη και χαρά στις καρδιές μας και ότι εμείς οι γονείς είμαστε αυτοί που αγοράζουμε, τυλίγουμε και τοποθετούμε τα δώρα τους κάτω από το δέντρο, στην προσπάθειά μας να διατηρήσουμε την παράδοση που κι εμείς μάθαμε από τους δικούς μας γονείς. Στην αγωνία ή απογοήτευσή που πιθανόν ακολουθήσει το παραπάνω εγχείρημα, δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο που θα χρειαστεί το παιδί για να επεξεργαστεί τις νέες πληροφορίες .
Πάνω από όλα ας επιτρέψουμε και στις δικές μας ψυχές να γλυκάνουν και να καθρεφτίσουν αξίες που όλοι έχουμε ανάγκη και θα φέρουν ζεστασιά και θαλπωρή στις οικογένειες μας .
Πηγές:
Ψυχολογία της ανάπτυξης-Παιδική ηλικία και εφηβεία, Μellier, Daniel,Lehalle,Henri, Εκδ. Πεδίο