Παιχνίδια μοντεσσόρι
Όπως ήδη έχει αναφερθεί στο "Μέθοδος μοντεσσόρι" τα παιχνίδια που ακολουθούν την μέθοδο μοντεσσόρι, είναι κατασκευασμένα, ώστε τα παιδιά να μπορούν να κατακτήσουν την γνώση, χωρίς την παρέμβαση κανενός ενήλικα. Παιχνίδια τα οποία διδάσκουν το παιδί πως να μαθαίνει μόνο του. Αισθητηριακά παιχνίδια, ταξινόμησης, κατασκευών, ενσφηνώσεων κ.α.
Παιχνίδια αισθήσεων
Αφή, ακοή, γεύση, όσφρηση, όραση είναι οι πέντε βασικές αισθήσεις τις οποίες αφού αναπτύξει ο άνθρωπος πορεύεται μαζί τους ή με κάποιες από από αυτές ως το τέλος. Οι αισθήσεις είναι ο κύριος τρόπος βάσει της θεωρίας Μοντεσσόρι, με τον οποίο το παιδί ανακαλύπτει τον κόσμο. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά παιχνίδια τα οποία έχουν κατασκεαυαστεί για την ενίσχυση των αισθήσεων. Παιχνίδια με διάφορες υφές, μουσικά, με συγκεκριμένα χρώματα και μοτίβα. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε την αξία των αισθήσεων στην διαδικασία της γνώσης.
Παιχνίδια ταξινόμησης
Το ένα πάνω στο άλλο. Το ένα δίπλα στο άλλο. Τι αποκομίζουν τα παιδιά από τα παιχνίδια ταξινόμησης; Τα παιδιά μπορούν να διακρίνουν τα αντικείμενα με βάση τα χαρακτηριστικά τους και να τα τοποθετούν με λογική. "Από το μεγαλύτερο στο μικρότερο" βάσει μεγέθους, "όλα τα τρίγωνα μαζί" βάσει σχήματος, "όλα τα κόκκινα μαζί" βάσει χρώματος, "όλα τα ξύλινα μαζί" βάσει υλικού. Η ικανότητα διάκρισης και ομαδοποίησης είναι απαραίτητες για την κατανόηση του κόσμου γύρω τους και παρέχει σημαντική συμβολή στην οργάνωση των σκέψεων.
Παιχνίδια κατασκευών
Λογική σύνδεση στην ταξινόμηση. Τα τοποθετεί το ένα δίπλα στο άλλο ή πάνω στο άλλο, τα ομαδοποιεί ακολουθώντας κάποια λογική. Είναι η στιγμή που η ταξινόμηση θα έχει ένα νόημα παραπάνω. Η στιγμή που κατακτώντας το αφηρημένο οδηγείται στην συγκεκριμενοποίηση, στην δημιουργία κάποιου κτίσματος μέ όνομα π.χ ένα σπίτι. Χρησιμοποιούν τα χέρια και τα δάχτυλά τους με ακρίβεια και δεξιοτεχνία ενισχύοντας την ανάπτυξη των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων τους, οι οποίες θα αποτελέσουν την βάση για την επίτευξη καθημερινών εργασιών όπως το δέσιμο των κορδονιών των παπουτσιών τους ή το γράψιμο.
Σφηνώματα και Παζλ
Που ταιριάζει το κάθε κομμάτι; Σφηνώματα με γράμματα, αριθμούς ή σχήματα, κουτιά με τρύπες σε συγκεκριμένες μορφές. Παζλ που συνδέουν κάθε ζώο με την τροφή του ή που παριστάνουν καταστάσεις της καθημερινότητας. Η καθημερινότητα αυτή είναι που ωθεί τα παιδιά, ώστε να βρουν τον καλύτερο τρόπο για να ταιριάξουν τα σχήματα. Αυτό βοηθά στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων της επίλυσης προβλημάτων, το οποίο αποτελεί σημαντικότατο εφόδιο για την αντιμετώπιση προκλήσεων της ζωής.
Γράμματα και Αριθμοί
Τα παιδιά μαθαίνουν να σχηματίζουν, να τοποθετούν και να αναγνωρίζουν τα γράμματα και του αριθμούς. Μπαίνουν σε διαδικασία να σκεφτούν για να επιλύσουν ένα πρόβλημα και να διεκπεραιώσουν μια πρόκληση. Συγκεντρώνονται και αναπτύσουν την λογική σκέψη τους καθώς και τις μνημονικές τους ικανότητες. Υπάρχουν παιχνίδια προγραφής που το παιδί εξασκείται στην λεπτή κίνηση για να είναι έτοιμο να πιάσει σωστά το μολύβι του και όταν συμβεί αυτό θα του είναι ευκολότερο να γράψει ένα γράμμα ή έναν αριθμό, που γνώρισε παίζοντας. Παίζω με ένα γράμμα, το ονομάζω, το μαθαίνω. Η μάθηση γίνεται παιχνίδι, γίνεται συνείδηση και το παιχνίδι γίνεται στάση ζωής.
Παιχνίδια για τον χρόνο
Μια έννοια αρκετά δύσκολη ακόμη και για τους ενήλικες είναι ο χρόνος. Ο χρόνος κυλά γρήγορα και δεν επιδέχεται κανέναν έλεγχο. Τα παιδιά είναι δεδομένο ότι δεν αντιλαμβάνονται ή καλύτερα δεν συνειδητοποιούν το χρονικό διάστημα. Οριοθετούν τον χρόνο με τα γεγονότα. Για παράδειγμα μετά το φαγητό είναι ώρα για το βιβλίο μετά το διάβασμα είναι ώρα για μπάνιο μετά το μπάνιο η ώρα του ύπνου. Τι σημαίνει η φράση " είναι ώρα για..."; Δεν οριοθετούν το χρόνο με την ώρα. Δεν θα σου πουν " α είναι 8 το βράδυ άρα είναι ώρα για ύπνο", συνεπώς με κάποιο τρόπο πρέπει να αρχίσουν να συλλαμβάνουν αυτή την έννοια. Όπως και κάθε έννοια μέσω αυτής της μεθόδου κατακτάται βιωματικά από το παιχνίδι, για αυτό και τα παιχνίδια εκμάθησης ώρας ή διαχωρισμού ημέρας και νύχτας είναι ιδανικά για αυτή τον στόχο.