Τα τελευταία χρόνια, ο θεσμός της παράλληλης στήριξης (ΠΣ) διαδίδεται ευρέως στο ελληνικό σχολείο. Ο εκπαιδευτικός ΠΣ συνήθως παρέχεται από το κράτος, ωστόσο σε περιπτώσεις που αυτό δεν είναι δυνατό, οι γονείς προσλαμβάνουν «ιδιωτική παράλληλη στήριξη». Το πλαίσιο λειτουργίας της ΠΣ που προσφέρει το αρμόδιο υπουργείο ορίζεται από τους νόμους 2817/2000, 3699/2008 και 4823/2021.
Ο εκπαιδευτικός ΠΣ εργάζεται στο γενικό σχολείο με απόφαση του οικείου ΚΕΔΑΣΥ και ο ρόλος του είναι ιδιαιτέρως σημαντικός, καθώς αποσκοπεί στην αποδοχή, τη συμπερίληψη και τη συνεκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες. Παρέχεται σε μαθητές που βρίσκονται σε θέση να ακολουθήσουν το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης του γενικού σχολείου με κατάλληλη εξατομικευμένη υποστήριξη ή σε μαθητές με πιο σοβαρές εκπαιδευτικές ανάγκες, όταν στην περιοχή δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης). Η παροχή έχει μόνιμο και προγραμματισμένο χαρακτήρα.
Σημασία της ΠΣ στον μαθησιακό τομέα
Ο εκπαιδευτικός ΠΣ (που παρέχεται από το κράτος) στο πλαίσιο της συνεκπαίδευσης:
- Ενημερώνεται από τον διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής, μελετά τις γνωματεύσεις και τις περιγραφικές αξιολογήσεις, κάνει παρατήρηση και αξιολόγηση των αναγκών, συνεργάζεται με την ΕΔΥ και επικοινωνεί με την οικογένεια και τους θεραπευτές των μαθητών που χρήζουν υποστήριξης.
- Οργανώνει τους μαθητές με δυσκολίες συγκέντρωσης προσοχής και υπερκινητικότητα/ παρορμητικότητα.
- Κινητοποιεί τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στην παράδοση του μαθήματος.
- Αναπτύσσει κίνητρα και ανακαλύπτει τις ιδιαίτερες κλίσεις και δεξιότητες των μαθητών.
- Καταγράφει το σχολικό ημερολόγιο και το τετράδιο επικοινωνίας με την οικογένεια.
- Φροντίζει να σημειώνει ο μαθητής στο βιβλίο και το τετράδιό του τη θεωρία και τις ασκήσεις για το σπίτι.
- Λειτουργεί ως δεύτερος εκπαιδευτικός τάξης με ισότιμο ρόλο. Συνδιαμορφώνει τη διδασκαλία.
- Εκπονεί και υλοποιεί εξατομικευμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης εντός και εκτός τάξης (ΕΠΕ), όπου χρειάζεται.
Σημασία της ΠΣ για την ασφάλεια και την κοινωνικοποίηση των μαθητών
Ο εκπαιδευτικός ΠΣ:
- Φροντίζει για την ασφάλεια των μαθητών κατά την προσέλευση και αποχώρηση, την παραμονή στην τάξη, τα διαλείμματα και τις εκδρομές.
- Προωθεί την ενεργό συμμετοχή των μαθητών σε διδακτικά και εξωδιδακτικά έργα (συμμετοχή σε ομάδες, σχολικές γιορτές, διαγωνισμούς).
- Προωθεί την ανάπτυξη φιλικών σχέσεων, την εμπλοκή στην ομάδα και το παιχνίδι, την αλληλεπίδραση.
- Βοηθάει στην κοινωνική προσαρμογή και την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και επικοινωνίας με δομημένο πρόγραμμα, όπου χρειάζεται.
- Βρίσκεται δίπλα στους μαθητές και παράλληλα προωθεί την ανεξαρτησία τους.
- Είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο παιδί, το σχολείο και την οικογένεια.
Συμπερασματικά, αν και το πλαίσιο λειτουργίας του θεσμού ΠΣ είναι ακόμα ασαφές σε μερικά σημεία με αποτέλεσμα να δημιουργούνται «καραμπόλες» στα σχολεία, ο ρόλος του εκπαιδευτικού ΠΣ είναι πολλαπλός και ιδιαιτέρως σημαντικός για την ψυχοσυναισθηματική και μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών.