Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία, για να ξεκινήσει το παιδί μου μουσική;

Η ενασχόληση με τη μουσική από την παιδική ηλικία, είναι κάτι παραπάνω από μία απλή δραστηριότητα, καθώς πέραν της δημιουργικής και καλλιτεχνικής απασχόλησης του παιδιού, επιδρά σημαντικά στον εγκέφαλο, ενισχύει την μάθηση και την μνήμη, καλλιεργεί την λεπτή κινητικότητα και τον συντονισμό, αναπτύσσει τη συναισθηματική νοημοσύνη, συμβάλλει στην κοινωνικοποίηση, την αυτοέκφραση, την ψυχική ηρεμία.

Πρώτα μουσικά ερεθίσματα

Πότε όμως είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί μαθήματα μουσικής;

Αυτό το ερώτημα είναι δύσκολο να απαντηθεί με ακρίβεια και ευκολία, καθώς εξαρτάται από την ωρίμανση του κάθε παιδιού, αλλά και από τα ερεθίσματα που έχει. Ένα παιδί που μεγαλώνει για παράδειγμα σε ένα μουσικό περιβάλλον, σε ένα σπίτι που ακούγεται πολλή μουσική, που υπάρχουν διαθέσιμα μουσικά παιχνίδια, που παίζει μουσικοκινητικά παιχνίδια με τους γονείς και φροντιστές του, είναι πολύ πιο πιθανόν να εκδηλώσει την επιθυμία να ασχοληθεί με τη μουσική, απ΄ότι ένα παιδί που μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον χωρίς μουσικά ερεθίσματα.

Μέχρι την ηλικία των πέντε ετών, η μουσική καλλιέργεια, μπορεί να γίνει στο σπίτι με ερεθίσματα που θα δώσουν οι γονείς, ή με τη συμμετοχή σε ομαδικά προγράμματα μουσικής προπαιδείας με ή χωρίς τη συμμετοχή γονέα.

Εκμάθηση οργάνου

Ωστόσο, όσον αφορά την εκμάθηση ενός οργάνου και το ατομικό μάθημα μουσικής, αν και πάλι δεν υπάρχει κάποια "σωστή" ηλικία εκκίνησης, είναι καλό να ξεκινήσει κάποιο παιδί, αφού πρώτα έχει αφομοιώσει το βασικό σύστημα της γλώσσας και των μαθηματικών. Δηλαδή, αφού μάθει να διαβάζει και να κατανοεί γράμματα και αριθμούς.

Επειδή και η μουσική είναι μία "γλώσσα", με δικούς της κώδικες και δική της σημειολογία, τις νότες, τα κλειδιά, τις αξίες, τις κλίμακες κ.τ.λ., είναι προτιμότερο να ξεκινήσει η εκμάθηση της κατά τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, δηλαδή από την ηλικία των 7 χρονών, χωρίς αυτό και πάλι να είναι απόλυτο.

Κάποια παιδιά, παρουσιάζουν ιδιαίτερες μουσικές δεξιότητες νωρίτερα και είναι δεκτικά στη μουσική από πολύ μικρότερη ηλικία. Σε αυτή την περίπτωση, με την εύρεση ενός σωστού δασκάλου, μπορούν να ξεκινήσουν μαθήματα μουσικής και να μην δυσκολευτούν καθόλου.

Όμως, πολλά παιδιά που ξεκινάνε σε πολύ μικρή ηλικία, χωρίς να έχουν ωριμάσει, ώστε να είναι δεκτικά στη μουσική σημειογραφία, δυσκολεύονται αρκετά με αποτέλεσμα να τα παρατάνε.

Επομένως, δεν υπάρχει σωστή και λάθος ηλικία για την εκμάθηση μουσικής. Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης. Το σίγουρο είναι - όπως και σε κάθε άλλη δραστηριότητα - ότι τα κατάλληλα ερεθίσματα του περιβάλλοντος ενισχύουν την δεκτικότητα στη μουσική!