Πώς η Τέχνη βοηθά την εκμάθηση των φυσικών επιστημών

Η εισαγωγή της Τέχνης στην Εκπαιδευτική διαδικασία αυξάνει την παρατηρητικότητα των εφήβων μας, διεγείρει την φαντασία τους, απαραίτητη στις Φ.Ε., κάνοντας ταυτόχρονα ελκυστικό και κατανοητό το γνωστικό αντικείμενο

Έναστρη νύχτα-Βαν Γκογκ, διακρίνονται οι στροβιλισμοί, αιτία γέννησης των άστρων και ο πλανήτης Αφροδίτη

Η παρατήρηση πινάκων ζωγραφικής όπου θα ανακαλύψουν οπτικά και αστρικά φαινόμενα, το άκουσμα μουσικών συνθέσεων, οι οποίες βασίστηκαν σε κοσμικούς ήχους, νόμους αερίων και θεωρία κυμάτων, η Τέχνη του χορού, η οποία διέπεται από νόμους και κανόνες της φυσικής, όπως νόμοι του Νεύτωνα, συνθήκες ισορροπίας, κέντρο βάρους και άξονα κέντρου βάρους , θα τους ενθουσιάσει, κατανοώντας ταυτόχονα τις Φ.Ε.

Οι Φυσικές Επιστήμες ως έμπνευση

Πολλοί πιστεύουν ότι καμία σχέση δεν μπορεί να υπάρξει μεταξύ Επιστήμης και Τέχνης. Θεωρούν ότι η Επιστήμη ανήκει σε αυτούς που μπορούν να αποδείξουν κάτι με αδιάσειστα επιχειρήματατα, ενώ η Τέχνη είναι αποκλειστικά προϊόν συναισθήματος και δεν μπορεί να συνδεθεί με την ψυχρή λογική του επιστήμονα.

Νάρκισσος-Caravaggio

Το είδωλο του Νάρκισσου σχηματίζεται στο νερό της λίμνης. Η λίμνη παίζει το ρόλο κατόπτρου(καθρέφτη). Φαινόμενο ανάκλασης

Πολλές φορές καλλιτέχνες , εμπνεύστηκαν από τις φυσικές επιστήμες και το αντίστροφο. Ο Ιμπρεσιονισμός βασίστηκε στις παρατηρήσεις των οπτικών φαινομένων, ενώ οι ιμπρεσιονιστές "ζωγράφιζαν" το φως μελετώντας τις νέες θεωρίες για τη φύση του.

Χρησιμοποιώντας διάφορες μορφές Τέχνης στη διδασκαλία, προκαλούμε το ενδιαφέρον του μαθητή, ωθώντας τον να μελετήσει τις Φ.Ε.

Παράδειγμα εφαρμογής των Φ.Ε. στην Τέχνη του χορού. Φιγούρα από τον κατεξοχήν χορό ισορροπίας: το μπαλέτο!

Άλμα ( jump)

Η προετοιμασία

Η μπαλαρίνα πιέζει το πόδι της κάτω, ώστε να αποκτήσει ώθηση και ταχύτητα εκκίνησης, ενώ κλίνει ελαφρά το σώμα της προς τα εμπρός, σχηματίζοντας γωνία με το έδαφος. Θα εκτελέσει πλάγια βολή (Θεωρία Λυκείου, εκτόξευση σώματος υπό γωνία)

💡
'' Η λογική σε πάει από το Α στο Β. Η φαντασία όμως παντού" Einstein

Πηγές:

  • Σκούντζος Π.(2003) Εφτά σταγόνες στον Ωκεανό της Γνώσης, Ένωση Ελλήνων Φυσικών
  • Φυσική Γενικής Παιδείας , Γ΄ Λυκείου
  • Δημητροπούλου Β. Φυσική και Τέχνη μια μοιραία συνάντηση, Rbooks(ebook)