Τα τελευταία χρόνια τόσο τα ιδιωτικά σχολεία όσο και τα δημόσια έχουν εισάγει την ξένη γλώσσα (κυρίως τα αγγλικά) στο καθημερινό τους πρόγραμμα.
Βλέπουμε πολύ μικρά παιδιά ν’ αλληλεπιδρούν, να τραγουδούν και ν’ απολαμβάνουν την έκθεση στην ξένη γλώσσα σαν να είναι η μητρική τους. Μα πως;
Η απάντηση έρχεται από τη νευρογλωσσολογία και τις έρευνες στον εγκέφαλο των μικρών παιδιών. Σύμφωνα μ ’αυτές η καλύτερη ηλικία για την εκμάθηση μιας νέας γλώσσας είναι τα πρώτα τρία με πέντε χρόνια της ζωής ενός παιδιού. Η εκμάθηση τότε είναι μια φυσική διαδικασία, αφού ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τη δεύτερη γλώσσα παράλληλα με τη μητρική. Και η ανησυχία φυσικά των γονέων μήπως μπερδευτούν, μήπως αργήσουν να μιλήσουν γενικά, μήπως δεν καταλαβαίνουν και αγχωθούν, μήπως απογοητευθούν; Έχει απάντηση από τους δασκάλους και παιδαγωγούς.
Οι Μέθοδοι
Το καλύτερο νέο είναι ότι μέθοδοι διδασκαλίας έχουν εξελιχθεί πολύ! Η διαδικασία της διδασκαλίας μιας δεύτερης γλώσσας ειδικά σ' αυτές τις ηλικίες δεν έχει καμία σχέση με ότι ξέραμε οι ενήλικες από τα δικά μας σχολικά χρόνια! Ευτυχώς η παιδαγωγική έχει εξελιχθεί και εξελίσσεται καθημερινά, ακολουθώντας την κοινωνία μας και τις ανάγκες των παιδιών όπως διαμορφώνονται και αλλάζουν μέρα με τη μέρα . Οι δραστηριότητες είναι βιωματικές, διαδραστικές και προσαρμόζονται στο εκάστοτε ηλιακό γκρουπ και τα ενδιαφέροντα του. Τις περισσότερες φορές το μάθημα των αγγλικών ακολουθεί θεματικά αυτό των ελληνικών με παζλ, παιχνίδια ρόλων, χειροτεχνίες εισάγοντας το σχετικό λεξιλόγιο.
Η μουσική και το τραγούδι γίνονται όπλα στη φαρέτρα των παιδαγωγών! Το "ξένο" και το καινούργιο διεγείρουν την περιέργεια και τον ενθουσιασμό. Πολλές φορές τ' αγγλικά τραγούδια ακούγονται πιο συχνά στις τάξεις και πιο δυνατά και ας μην καταλαβαίνουν όλους τους στίχους. Τα πλούσια εικονογραφημένα βιβλία είναι ένας άλλος προσφιλής τρόπος των εκπαιδευτικών να εισάγουν νέες λέξεις ή απλά να εκθέτουν τα παιδιά στη ξένη γλώσσα. Ταυτόχρονα ανεξάρτητα από τη γλώσσα έτσι καλλιεργείται η φιλαναγνωσία από μικρή ηλικία.
Η τεχνολογία έρχεται να προσθέσει με τη σειρά της πρόσβαση σε τεράστιο υλικό φτιαγμένο από επαγγελματίες δασκάλους και ειδικούς πληροφορικής και το αποτέλεσμα είναι απλά μαγικό. Εφαρμογές και videos με ήρωες, όμορφα γραφικά, μουσική, φτιαγμένα με παιδαγωγικούς στόχους, ώστε να πλαισιώνουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Βασικότερο όλων είναι η καθημερινή αλληλεπίδραση στην ξένη γλώσσα. Κατανόηση και εκτέλεση απλών οδηγιών στην αρχή με ενθάρρυνση του παιδαγωγού, απλοί διάλογοι και συνδιαλλαγή αργότερα και τα παιδιά καλλιεργούν γλωσσικές δεξιότητες αβίαστα παίζοντας, γελώντας και διασκεδάζοντας!
Η ξένη γλώσσα δεν είναι πια ξένη… Γίνεται γλώσσα των νηπίων. Γλώσσα παιχνιδιού αλληλεπίδρασης και ενθουσιασμού.
Και εμείς ως γονείς και εκπαιδευτικοί χτίζουμε τους πολίτες του μέλλοντος. Εκθέτοντας τα παιδιά σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, τα παιδιά βιώνουν την πολλαπλότητα, παύοντας να είναι δέσμια μιας μόνο ταυτότητας. Η εκμάθηση γλωσσών διαμορφώνει ανθρώπους που έχουν τη δική τους ταυτότητα όπως όλοι οι άλλοι, αλλά ταυτόχρονα ξέρουν ότι οι ρίζες τους δεν είναι οι μόνες και ότι κάθε άνθρωπος έχει τις δικές του ρίζες. Μαθαίνουν το σεβασμό και την αποδοχή του διαφορετικού. Θα γίνουν πολίτες του κόσμου!