Η δημιουργικότητα είναι από τα σημαντικότερα προσόντα ενός ανθρώπου. Συνήθως την συνδυάζουμε με τις τέχνες αλλά η αξία της δεν περιορίζεται εκεί. Η δημιουργικότητα είναι οι πληροφορίες που συνδυάζουμε, για να δημιουργήσουμε κάτι καινούριο, μοναδικό και με αξία. Για να ενεργοποιηθεί και να εφαρμοστεί η δημιουργικότητα τρία είναι τα απαραίτητα στοιχεία, η περιέργεια, η φαντασία και η κριτική σκέψη. Τα παιδιά από τη φύση τους είναι περίεργα. Κρατώντας στο ένα χέρι τα βιώματά τους και τις απαντήσεις που λαμβάνουν, και στο άλλο χέρι την φαντασία τους οδηγούνται στα δικά τους συμπεράσματα, βρίσκουν τις δικές τους λύσεις και δημιουργούν καινοτομίες. Όπως όλα έτσι και η δημιουργικότητα είναι αποτέλεσμα συνεχούς προσπάθειας, εκπαίδευσης, εξέλιξης. Γονείς ας δημιουργήσουμε δημιουργικούς ανθρώπους.

Προσφέρουμε ερεθίσματα

Ένα περιβάλλον γεμάτο ερεθίσματα είναι ο κατάλληλος τρόπος να εξάψει την περιέργεια των παιδιών και να αναπτύξει την φαντασία τους. Ο άνθρωπος είναι καλό να μάθει να χρησιμοποιεί όλες του τις αισθήσεις για αυτό και οι γονείς πρέπει να φροντίσουμε να τις ενεργοποιήσουμε και να τις ενισχύσουμε όλες.

  • Μουσική-χορός: Τι καλύτερο από το να βάλουμε μουσική στο σπίτι και να χορέψουμε. Η μουσική διεγείρει τον εγκέφαλο και ο χορός βάζει σε κίνηση όλο το σώμα. Το παιδί ακούει, αισθάνεται και με το σώμα του μπαίνει στον ρυθμό και δημιουργεί κινήσεις. Κάθε είδος μουσικής είναι διαφορετικό και θα προσφέρει κάτι νέο στο παιδί μας.
  • Παραμύθια: Μέσα από τα βιβλία το παιδί θα δει εικόνες, θα προσπαθήσει να τις ερμηνεύσει, θα προσπαθήσει να τις συνδέσει με τις λέξεις που του διαβάζουμε. Αν διαβάζοντας του, αλλάζουμε τη φωνή μας ή οπτικοποιούμε σκηνές από το παραμύθι, η εμπειρία θα απογειωθεί. Μια υπέροχη ιδέα θα ήταν να προτρέψουμε το παιδί να μας πει το παραμύθι παρατηρώντας μόνο τις εικόνες.
  • Παιχνίδια-Κουκλοθέατρο: Τα παιδιά αγαπούν να παίζουν παιχνίδια ρόλων και είναι κάτι που πρέπει να επικροτήσουμε. Μέσω του παιχνιδιού δημιουργούν ρόλους, φιλίες, τσακωμούς, προβλήματα και τις λύσεις τους. Φτιάχνοντας ένα κουκλοθέατρο στο σπίτι μας, δίνουμε τη δυνατότητα στο παιδί να μας παρουσιάσει τους φανταστικούς του ήρωες και τις ζωές τους.
  • Επαφή με τη φύση: Στη φύση το παιδί μπορεί να δει, να ακούσει, να μυρίσει και να αγγίξει. Όλες του οι αισθήσεις είναι ενεργοποιημένες και ότι βιώνει καταγράφεται για μελλοντική χρήση.
  • Ζωγραφική: Ένα λευκό χαρτί, λίγοι μαρκαδόροι και η φαντασία του παιδιού απογειώνεται. Ότι έχει δει ή ό,τι αισθάνεται μπορεί να αποτυπωθεί στο χαρτί δημιουργώντας ένα καινούριο, μοναδικό και με αξία έργο.
  • Οικογενειακές εξορμήσεις: Η λίστα είναι μεγάλη και ο καθένας μπορεί να επιλέξει ότι ταιριάζει στην οικογένεια του. Ταξίδια στο εξωτερικό, επισκέψεις σε μουσεία, θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, μουσεία πειραμάτων. Ότι κι αν επιλέξουμε είναι σίγουρο πως το παιδί δεν θα μείνει ασυγκίνητο.

Απαντάμε στις ερωτήσεις τους

Εκθέτοντας το παιδί μας σε ερεθίσματα προκύπτουν χιλιάδες ερωτήσεις, χιλιάδες γιατί και πώς. Χιλιάδες "τι είναι αυτό;", "σε τι χρησιμεύει;". Οι γονείς είμαστε εκεί για να απαντήσουμε σε όλα. Καλό θα ήταν να μην χρησιμοποιούμε γρήγορες και τυποποιημένες απαντήσεις. Θα ήταν προτιμότερο να αντιστρέψουμε τις ερωτήσεις και να προσπαθήσουμε όσο γίνεται να βοηθήσουμε το παιδί να απαντήσει μόνο του, με τον δικό του τρόπο. Για παράδειγμα, αν το παιδί μας ρωτήσει " Γιατί πρέπει να πάω σχολείο;", μπορούμε να απαντήσουμε ρωτώντας το " Εσύ, γιατί νομίζεις;". Έτσι τους δίνουμε χρόνο και πρωτοβουλία να προβληματιστούν και να δημιουργήσουν κριτική σκέψη. Αν μας ζητήσουν κάποια πληροφορία που δεν γνωρίζουμε μπορούμε να την αναζητήσουμε μαζί στο διαδίκτυο. Η προσπάθεια που θα καταβάλουν για την αναζήτηση θα κάνει την πληροφορία πιο σημαντική και έτσι θα καταγραφεί ευκολότερα στο μυαλουδάκι τους. Φυσικά στο μυαλουδάκι τους θα καταγραφεί και η ίδια η διαδικασία αναζήτησης πληροφοριών. Όσο περισσότερα γνωρίζει ένα παιδί, τόσο πιο εύκολα θα φανταστεί και θα δημιουργήσει κάτι καινούριο.

Τονώνουμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού

Η δημιουργικότητα χρειάζεται αυτοπεποίθηση. Για να είναι ένα παιδί δημιουργικό πρέπει να πάρει ρίσκα, πρέπει να εκτεθεί. Για να ρισκάρει, λοιπόν, πρέπει να πιστεύει στον εαυτό του, πρέπει να πιστεύει ότι θα τα καταφέρει. Για κάθε πρόβλημα, υπάρχει μια λύση. Αυτό πρέπει να πιστεύουν τα παιδιά. Για παράδειγμα αν δεν έχω μαγιό για την κούκλα μου, μπορώ να φτιάξω χρησιμοποιώντας ένα μπαλόνι. Επίσης ένα παιδί με αυτοπεποίθηση θα εκτεθεί πιο εύκολα. Θα συμμετάσχει στην θεατρική παράσταση του σχολείου, θα λάβει μέρος στον διαγωνισμό ρομποτικής, θα ηγηθεί της δεντροφύτευσης της τάξης του.

Το αφήνουμε να κάνει λάθη

Η δημιουργικότητα είναι άμορφη χωρίς τη συνεχή προσπάθεια και αποτυχία. Αν το παιδί μας αγαπάει την ζαχαροπλαστική είναι παραπάνω από σίγουρο ότι θα πετάξουμε πολλές φουρνιές μπισκότων μέχρι να φάμε κάποιο. Αν το παιδί μας αγαπάει τη ζωγραφική ίσως χρειαστεί να καθαρίσουμε τους τοίχους του δωματίου του πολλές φορές από τα σκίτσα που θα έχει κάνει. Αν αγαπάει τη μουσική, η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου θα μας χαρίσει πολλές ώρες "θορύβου" μέχρι να ακουστεί η μελωδία. Κάθε λάθος, όμως, ή κάθε αποτυχία πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια ευκαιρία μάθησης. Ως ένα ακόμα βήμα προς την επίτευξη του στόχου. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά, δεν τα τιμωρούμε. Επαινούμε την προσπάθεια και τα προτρέπουμε να συνεχίσουν.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο