Η εποχή του Γυμνασίου σηματοδοτεί μια εξαιρετικά σημαντική εποχή για τη βιολογική, γνωσιακή και συναισθηματική εξέλιξη ενός παιδιού: το πέρασμα από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση!

Το Γυμνάσιο είναι μια εποχή μετάβασης με ποικίλες και ραγδαίες αλλαγές για τους εφήβους, η οποία χαρακτηρίζεται από έντονα συναισθήματα, συναισθηματική ευθραυστότητα, άγχος, λύπη, ξεσπάσματα θυμού κ.ά.

Οι έφηβοι προσπαθούν να διαμορφώσουν τη δική τους ταυτότητα και να αυτονομηθούν από το οικογενειακό τους περιβάλλον με το να εσωτερικεύουν τις σκέψεις τους και αποζητώντας την παρέα των συνομηλίκων τους.

Εάν έχετε παιδί στην εφηβεία προσπαθήστε να αποφεύγετε τις αυτόματες και επικριτικές αντιδράσεις στις ψυχικές μεταπτώσεις του παιδιού και να καλλιεργήσετε ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης και συζήτησης. Αποφύγετε τις επικρίσεις και το διδακτικό ύφος, ενώ παράλληλα θυμηθείτε τι αντιμετώπιση χρειαζόσασταν εσείς ως έφηβοι από τους γονείς σας - ανεξάρτητα εάν την είχατε ή όχι. Τα συναισθήματα και οι φόβοι του παιδιού θα πρέπει να αναγνωρίζονται και σε καμία περίπτωση να μη μειώνονται.

Καθώς οι έφηβοι αντιμετωπίζουν ποικίλες απαιτήσεις τόσο ψυχοσωματικές, όσο και ακαδημαϊκές, φροντίστε να αποφύγετε δια ροπάλου τις ακόλουθες φράσεις, ακόμα και αν ο απώτερος σκοπός σας είναι να προσδώσετε κίνητρα για εξέλιξη:

Οι περσινοί βαθμοί σε αντιπροσωπεύουν περισσότερο, μπορείς και καλύτερα

Οι μαθητές του Γυμνασίου καλούνται να ανταποκριθούν σε νέες απαιτήσεις, περισσότερα και απαιτητικότερα μαθήματα, καθώς και σε περισσότερους καθηγητές. Οι νέες δεξιότητες μελέτης θα αναπτυχθούν σταδιακά και ο χρόνος διαφοροποιείται ανάλογα με το μαθητή.

Ο/η αδερφός/ή - φίλος/η σου τα πηγαίνει καλύτερα, προσπάθησε να του μοιάσεις

Η σύγκριση διαφορετικών παιδιών ακόμα και της ίδιας οικογένειας δημιουργεί αισθήματα θυμού, ζήλιας και ανεπάρκειας. Το κάθε παιδί έχει το δικό του τρόπο μάθησης και αντιμετώπισης ενδεχόμενων προβλημάτων. Δώστε χρόνο στο κάθε παιδί χωριστά να αναπτύξει τις δεξιότητες μελέτης και να εμπιστευτεί τον εαυτό του. Η συγκεκριμένη τακτική το μόνο που κατορθώσει είναι να δημιουργήσει προστριβές - ακόμα και μόνιμες - με το άτομο προς σύγκριση.

Θα γίνει αυτό που λέω εγώ γιατί έτσι...

Η απάντηση "γιατί έτσι" πέρα από ανεπαρκής, στερεί στο παιδί τη δυνατότητα να αναπτύξει την τεχνική του διαλόγου, της συζήτησης και να αναπτύξει τη συλλογική των επιχειρημάτων. Ακόμα, στερεί από τον έφηβο την εμπιστοσύνη στον εαυτό του καθώς διαμορφώνεται σιγά σιγά σε έναν ενήλικα που έχει δικαίωμα να εκφράσει τη γνώμη του (Προσοχή, ακόμα και αν εάν το αίτημα του εφήβου ενέχει πιθανούς κινδύνους είναι προτιμότερο να εξηγήσετε τους λόγους απόρριψης του αιτήματος).

Τι να περιμένω όταν θα πάω να πάρω τους βαθμούς; θα γίνουμε ρεζίλι;

Ακόμα και αν οι ακαδημαϊκές επιδόσεις του παιδιού είναι χαμηλές, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην εντατικοποίηση της μελέτης και ίσως της εξωσχολικής βοήθειας (ιδιαίτερα μαθήματα, φροντιστήριο) και να μη δημιουργείται στο παιδί η αίσθηση ότι αντιπροσωπεύει όλη την οικογένεια. Η πιο σίγουρη μέθοδος για να κατακτήσει το παιδί τα όνειρα του είναι να πιστεύετε εσείς πρωτίστως στις δυνατότητες του.

Έχεις μεγαλώσει πια μην κάνεις σαν μωρό

Η συγκεκριμένη έκφραση είτε απευθύνεται σε παιδιά, είτε σε νέους ενήλικες μειώνει τα συναισθήματα τους, τα οποία λόγω εφηβείας είναι έντονα και ενδεχομένως δύσκολα διαχειρίσιμα. Είναι προτιμότερο να συζητήσετε τους λόγους που οδήγησαν στο ξέσπασμα του παιδιού, δείχνοντας με τη στάση σας πως τα συναισθήματα του είναι αποδεκτά και λαμβάνονται υπόψη.

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο