Το Τμήμα Ένταξης (ΤΕ) είναι μία σχετικά καινούρια δομή υποστήριξης των μαθητών. Το πλαίσιο λειτουργίας του ορίζεται από τον νόμο Ν. 3699/ 2008 με αναθεωρήσεις και βελτιώσεις.
Τι είναι;
Το ΤΕ είναι μια εξειδικευμένη δομή ειδικής αγωγής που λειτουργεί υποστηρικτικά μέσα στον χώρο του γενικού σχολείου. Στεγάζεται σε ξεχωριστή αίθουσα και απαρτίζεται από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής. ΤΕ υπάρχουν ευρέως στα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία της χώρας αλλά και σε αρκετά γυμνάσια.
Σκοπός λειτουργίας
Σκοπός του ΤΕ είναι η εξατομικευμένη παρέμβαση, η διαφοροποιημένη διδασκαλία, η ομαλή ένταξη στο σχολικό πλαίσιο, η ανάπτυξη της αυτοεικόνας και η άμβλυνση των αρνητικών συναισθημάτων που μπορεί να βιώνουν οι μαθητές.
Ποιοι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα στο ΤΕ;
Στο ΤΕ δύνανται να παρακολουθήσουν μαθήματα, μαθητές με αναπηρίες ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είτε διαθέτουν είτε δε διαθέτουν γνωμάτευση από δημόσιο φορέα. Η φοίτηση είναι προαιρετική και γίνεται κατόπιν αιτήματος του γονέα. Η υποστήριξη παρέχεται μέχρι 15 ώρες εβδομαδιαίως.
Πώς λειτουργεί;
Αρχικά, γίνεται μαθησιακή αξιολόγηση, έπειτα τίθεται η στοχοθεσία και στη συνέχεια ξεκινά η παρέμβαση με κάλυψη των κενών, παρέμβαση στα ελλείμματα και ανάπτυξη γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων. Οι μαθητές εργάζονται σε ομοιογενείς ομάδες με διαφοροποιημένο-εξατομικευμένο υλικό. Οι εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής συνεργάζονται στενά για την εξέλιξη των μαθητών που υποστηρίζονται από το ΤΕ.
Τι είναι το Τμήμα Ένταξης
Το ΤΕ είναι συμπεριληπτικός θεσμός που λειτουργεί επικουρικά. Οι εκπαιδευτικοί του ΤΕ συμβουλεύουν τους εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής και συνδιαμορφώνουν τις εκφωνήσεις των γραπτών και προφορικών δοκιμασιών.
Τι ΔΕΝ είναι το Τμήμα Ένταξης
- Το ΤΕ δεν είναι ειδικό σχολείο.
- Το ΤΕ δεν είναι φροντιστήριο/ κέντρο μελέτης/ ενισχυτική διδασκαλία/ κοινωνικό φροντιστήριο.
- Το ΤΕ δε συμμετέχει στη βαθμολόγηση των μαθητών.
- Το ΤΕ δε στιγματίζει/ ταμπελοποιεί.
- Το ΤΕ δε λύνει όλα τα προβλήματα αλλά τα μετριάζει στο βαθμό που είναι δυνατό.
- Το ΤΕ δε σχετίζεται με τον θεσμό της Παράλληλης Στήριξης.
Κλείνοντας, είναι σημαντικό να ακουστεί ότι το ΤΕ και οι καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί του είναι απαραίτητα συστατικά του σύγχρονου σχολείου που καλείται να αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις και να διαχειριστεί πολλών ειδών κρίσεις.
Βιβλιογραφία
Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (2008). Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. (Υπ' Αριθμ. 199, ΦΕΚ Α). Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.