Η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στα σχολεία απασχολεί την πλειονότητα των μαθητών σε κάθε σχολική αίθουσα. Οι έφηβοι μαθητές θεωρούν ότι είναι ανώφελο να υπάρχει ως μάθημα στα σχολεία και να μαθαίνουν γραμματική, συντακτικό, λεξιλόγιο, να διαβάζουν και να κατανοούν αρχαία ελληνικά ιστορικά, φιλοσοφικά και ρητορικά, επικά ή δραματικά κείμενα. "Γιατί να κάνουμε αρχαία ελληνικά; Τι μας χρειάζονται, αφού δεν θα τα μιλήσουμε και αφού δεν θα συναντήσουμε κανέναν αρχαίο Έλληνα;". Οι καθηγητές φιλόλογοι χρειάζεται να δώσουν μια πειστική απάντηση για την αξία της διδασκαλίας του συγκεκριμένου μαθήματος, κάθε φορά που τίθεται αυτή η ερώτηση.
Τα Αρχαία ως κομμάτι της πολιτισμικής μας ταυτότητας
'Ενας σπουδαίος Φιλόλογος, μελετητής της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας και μεταφραστής των ομηρικών επών, Ι. Θ. Κακριδής δήλωσε ότι τα Αρχαία Ελληνικά είναι χρήσιμα. Αυτό γιατί είμαστε όλοι Έλληνες και ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός αποτελεί τη βάση τόσο του δικού μας όσο και του ευρωπαϊκού. Αυτό, μάλιστα, που ενώνει την Ελλάδα με την Ευρώπη είναι ο ρωμαϊκός πολιτισμός, ο οποίος επηρεάστηκε σημαντικά από τον πολιτισμό των αρχαίων Ελλήνων. Ο Κακριδής πιστεύει ότι δεν νοείται οι έφηβοι να μην γνωρίζουν τη γλώσσα, στην οποία για πρώτη φορά ο άνθρωπος θεωρήθηκε ως ένα έλλογο πολιτικό όν, αυτόνομο, ικανό να είναι και να παραμένει ελεύθερος και μακριά από κάθε μορφή δουλείας και απαιδευσίας. Τα αρχαία ελληνικά είναι μια γλώσσα, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς μας και της ιστορίας μας, χωρίς τη γνώση της οποίας δεν θα μπορούμε να αναπτυχθούμε ως λαός.
Τα Αρχαία ως μέσο σωστότερης χρήσης της Νέας Ελληνικής
'Ενας άλλος λόγος που μαθαίνουμε αρχαία ελληνικά στα σχολεία είναι επειδή αυτή η γλώσσα διαθέτει έναν μνημειώδη λεξιλογικό πλούτο και ανεξάντλητες δυνατότητες σύνθεσης και παραγωγής λέξεων. Αυτό σημαίνει ότι βοηθά στην πνευματική μας ανάπτυξη, στη διεύρυνση του λεξιλογίου με νέες λέξεις με τη χρήση συνωνύμων, παρώνυμων και άλλων λέξεων, διαμορφώνοντας έναν καλλιεπή λόγο. Επίσης διαθέτει ξεκάθαρη και εύκολα κατανοητή λεκτική και συντακτική δομή, η οποία όμως διαθέτει και την ευελιξία να υποστηρίξει περίπλοκες και πιο σύνθετες δομές σε μακροπερίοδο λόγο, που άλλες γλώσσες δεν μπορούν να υποστηρίξουν. Γνωρίζοντας αυτές τις δομές, μπορούμε να μιλάμε σωστότερα τη Νέα Ελληνική.
Αρχαία, Τέχνες και Δημιουργική Φαντασία
Διαθέτει μουσικότητα, ρυθμικότητα. Συνέβαλε στην ανάπτυξη των μαθηματικών, της λογοτεχνίας και της φιλοσοφικής σκέψης. Ωφελείται η φαντασία, η έμπνευση και η δημιουργικότητά μας.
Αρχαία και Επιστήμες
Πολλοί όροι των ξένων γλωσσών, κυρίως από τον χώρο των θετικών επιστημών, βασίζονται σε όρους της αρχαίας ελληνικής. Μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι όροι της Ιατρικής επιστήμης βασίζονται σε όρους που χρησιμοποίησε ο Ιπποκράτης, ο αρχαίος 'Ελληνας επιστήμονας και γιατρός.
Τα Αρχαία στις άλλες χώρες του κόσμου
Πολλοί μαθητές σε πολλά σχολεία του πλανήτη έρχονται σε επαφή με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και την αρχαία ελληνική γλώσσα, την μαθαίνουν, γίνεται βασικό μάθημα στα σχολεία αυτά. Αντίστοιχα, εμείς στα σχολεία μαθαίνουμε υποχρεωτικά ξένες γλώσσες. Οπότε τα αρχαία ελληνικά τίθενται ως ένα από τα βασικότερα μαθήματα των εφήβων στα σχολεία.
Αναμφίβολα, είναι σημαντικό να τονίζεται η αξία και ο ρόλος των αρχαίων ελληνικών και να μην υποβαθμίζεται ποιοτικά η διδασκαλία τους στο σημερινό σχολείο. Αν εκείνη υποβαθμίζεται, υποβαθμίζεται και η ιστορία, ο πολιτισμός και η ταυτότητά μας. Επομένως, οι έφηβοι μαθητές έχουν κάθε δικαίωμα πρόσβασης και εκμάθησης της αρχαίας ελληνικής, συνεχίζοντας έτσι τη διατήρηση της πολιτισμικής ταυτότητας και ιστορίας του μακραίωνου ελληνικού έθνους.