Πάρα πολύ συχνά πλέον παρατηρείται το φαινόμενο, ένα πολύ μικρό παιδί να χρησιμοποιεί κακές λέξεις. Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών που θα έλεγε κανείς ότι πραγματικά βρίζουν. Πιθανώς φοβόμαστε να αποδεχτούμε ότι και το δικό μας παιδί μπορεί να χρησιμοποιήσει μια τέτοια λέξη. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή!
Τι ξέρει το παιδί;
Τα παιδία δεν γνωρίζουν την σημασία κάθε λέξης που χρησιμοποιούν ειδικά όταν είναι στην ηλικία που διαρκώς βομβαρδίζεται ο λεξιλογικός τους θησαυρός με νέα ευρήματα. Άκουσαν την μαμά που, όταν τσαντίστηκε με κάτι και σε συνθήκες πίεσης, είπε μια λέξη. Μπορεί να άκουσαν τον μπαμπά να εκπλήσσεται και να έβαλε στην πρόταση μια απρεπή φράση. Ίσως να άκουσαν έναν παππού να μιλά απλοϊκά με "περίεργο" λεξιλόγιο, ό,τι και να συνέβη ήταν όντως ενδιαφέρον! Νέες λέξεις ενταγμένες σε - κατά κανόνα - συναισθηματικά φορτισμένες καταστάσεις. Γιατί να μην τους κάνουν εντύπωση! Απομνημονεύουν την λέξη και την χρησιμοποιούν σε παρόμοιες γι' αυτά συνθήκες.
Η αντίδραση μετράει!
Αν το παιδί βρεθεί σε μια στιγμή θυμού θα το ακούσεις ξαφνικά να αγανακτεί λέγοντας κάτι άπρεπο. Η συνηθέστερη αντίδραση των περισσοτέρων από εμάς είναι να αντιδράσουμε έντονα. Είτε θα βγάλουμε κάποιο επιφώνημα, είτε θα πάρουμε κάποιο περίεργο βλέμμα, ή ακόμη θα μιλήσουμε απότομα. Το παιδί λοιπόν αμέσως αντιλαμβάνεται ότι η λέξη που χρησιμοποιεί έχει δύναμη. Προκαλεί αντιδράσεις περίεργες και ασυνήθιστες και άρα θα την χρησιμοποιήσει ξανά όχι γιατί ξέρει τι σημαίνει, αλλά γιατί αυτό που προκαλείται στο άκουσμα της είναι ενδιαφέρον και θέλει να το παγιώσει.
Πώς θα λύσουμε το πρόβλημα;
Ιδανικότερη λοιπόν λύση για το ζήτημα που μόλις περιγράψαμε είναι να εξηγούμε στο παιδί ότι το συναίσθημα του θυμού που νιώθει είναι πλήρως αποδεκτό. Να παραδεχτούμε ότι κι εμείς όταν θυμώνουμε (αν όντως συμβαίνει) μπορεί να μιλήσουμε άσχημα και τέλος να συμφωνήσουμε ότι θα προσπαθούμε όλοι, όσοι ζούμε στο ίδιο σπίτι, να μην χρησιμοποιούμε κακές λέξεις, γιατί μπορεί να πληγώσουμε κάποιον που μας ακούει. Είναι πολύ σηματικό να κατανοήσει το παιδί το τι είναι επιτρεπτό και τι όχι καθώς και το τι πρέπει να αποδέχεται το ίδιο ως συμπεριφορά και τι όχι!