Οι εκπαιδευτικοί κατά τη διδακτική διαδικασία ή και τη διαδικασία της αξιολόγησης παρατηρούν σημάδια που παραπέμπουν σε αναπτυξιακή διαταραχή, δυσκολίες μάθησης ή ΔΕΠΥ. Η ενημέρωση των γονέων και η παραπομπή σε αναπτυξιολόγο ή ΚΕΔΑΣΥ συχνά αποτελεί μια στρεσογόνα κατάσταση, καθώς πρόκειται για ένα ευαίσθητο θέμα που χρειάζεται προσεκτικούς χειρισμούς.
Καλές πρακτικές εκπαιδευτικών προς ενημέρωση των γονέων:
- Συγκεντρώνουμε υλικό και γραπτά (αν υπάρχουν) του παιδιού, όπου φαίνονται ξεκάθαρα οι δυσκολίες και τα ελλείμματα.
- Εξηγούμε αναλυτικά τις δυσκολίες που παρατηρούμε σε προφορικό και γραπτό λόγο, καθώς και σε συμπεριφορικό επίπεδο.
- Παραθέτουμε ενημερωτικό υλικό που στοιχειοθετεί τις δυσκολίες και την ανάγκη αξιολόγησης.
- Παραθέτουμε τα αναπτυξιακά ορόσημα και τις δεξιότητες που πρέπει να έχει κατακτήσει το παιδί σε κάθε τάξη και ηλικία.
- Επιλέγουμε την κατάλληλη στιγμή και το κατάλληλο περιβάλλον.
- Είμαστε ήρεμοι και απαντάμε με ενσυναίσθηση στις απορίες των γονέων.
- Αντιμετωπίζουμε με υπομονή τυχόν επιθετική ή αμυντική στάση των γονέων.
- Χρησιμοποιούμε σαφή γλώσσα που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση.
- Τονίζουμε τις θετικές πτυχές της κατάστασης και τα οφέλη που θα προκύψουν από την αξιολόγηση για τον μαθητή.
- Δίνουμε χρόνο στους γονείς να αποδεχτούν την κατάσταση.
- Καθοδηγούμε τους γονείς σε όλα τα στάδια μέχρι την ολοκλήρωση της αξιολόγησης και την έκδοση γνωμάτευσης.
Κλείνοντας, είναι σημαντικό να καταλάβουν οι γονείς τη σημασία της αξιολόγησης τόσο για τη μαθησιακή όσο και για την εξέλιξη του παιδιού σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο, καθώς μέσα από τη διαδικασία αυτή, πέρα από τα ελλείμματα και τις δυσκολίες, διαφαίνονται οι κλίσεις και τα ταλέντα των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να στέκονται με κατανόηση δίπλα στην οικογένεια, ενώ παράλληλα προωθούν την αξιολόγηση, χωρίς να δημιουργούν φρούδες ελπίδες στους γονείς και τους ίδιους τους μαθητές.